Agenter behövs

Den här hösten har Kajsa Ingemarsson och Mari Jungstedt haft intressanta framgångar. Kajsa Ingemarsson flyttade från Forum till Norstedts som lyckats väl i sin lansering av Ingemarssons nya bok. Och Albert Bonniers förlag har lyckats lyfta Mari Jungstedts försäljningssiffror till ytterligare en nivå i höst.

Publicerad

Den här hösten har Kajsa Ingemarsson och Mari Jungstedt haft intressanta framgångar. Kajsa Ingemarsson flyttade från Forum till Norstedts som lyckats väl i sin lansering av Ingemarssons nya bok. Och Albert Bonniers förlag har lyckats lyfta Mari Jungstedts försäljningssiffror till ytterligare en nivå i höst.

Både Forum och Norstedts har arbetat med författaragenten Bengt Nordin som ställt höga krav på marknadsföring men som också varit ett rutinerat bollplank vilket tvingat upp förlagen «på tå« för att lyckas. Det här är två exempel på hur det kan se ut när en rutinerad författaragent fungerar som bäst. Här är Bengt Nordin ensam i sitt slag i Sverige.

Nu, när han väljer att gå i pension kommer det på kort sikt att bli turbulent och osäkert för alla inblandade. Joakim Hansson och Hanserik Tönnheim som köpt Nordin Agency kommer att testas, och testas hårt. Både av sina författare och av förlagen.

Samtidigt har agenten Niclas Salomonsson problem på sin kant. Efter Unni Drougges nya bok där hon skriver om sitt liv med Niclas Salomonsson, så har agenten, åtminstone för tillfället, svårt att dra till sig nya författare.

Det lämnar fältet fritt för nya aktörer. Och de kommer. Än så länge har Maria Enberg, som lämnat Nordin Agency, aviserat att hon startar en ny agentur ihop med Full Tanks pr-byrå. Men det alla väntar på ska hända är att en eller ett par branschmänniskor med marknadserfarenhet ska kasta loss som agenter. Blir det rätt folk, med rätt kontakter, kan de snabbt rita om kartan.

Oavsett hur det går behöver branschen och i synnerhet författarna duktiga agenter, framför allt sådana som vågar ta på sig jobbet att representera dem i Sverige. I dag är inget avtal det andra likt och villkoren blir bara mer och mer komplexa allt eftersom marginalerna krymper för förlagen.

Internationellt har det hänt en hel del på senare tid. Flera affärer är av den arten att de kastar strålglans över hela branschen: Jonas Axelssons lyckade försäljning av boken Amberville till amerikanska Harper Collins (se svb.se). Stieg Larsson som Norstedts Agency hittills sålt i 19 länder och som nu drar fram över Europa i vad som har alla förutsättningar att bli ett enormt segertåg. Och Nordin Agencys snabba försäljning av Thomas Bodströms debutbok i Frankfurt till Danmark, Finland och Norge.

Ur Svensk Bokhandel nr 17, 26/10-07

Powered by Labrador CMS