Bara början

Carina Jönsson om förlagbranchens utveckling.

Publicerad

Trögheten. Det är det som blir Elnaz Baghlanians svar när jag ber henne definiera förlagsbranschens största utmaning inför framtiden. Atlas litterära chef är en av fyra nykomlingar i förlagsbranschen som jag och SvB:s redaktionschef, Niklas Strömberg, träffat till det här numret. Målet med reportaget: Att personer som fortfarande kan se branschen utifrån ska belysa det som de ser som dess största utmaningar. Nya ögon, nya perspektiv.

Med »trögheten« i branschen, syftar Elnaz Baghlanian på hur dålig branschen är när det kommer till mångfald – att släppa in nya krafter. Men hon pekar även på digitaliseringen, där många förlag släpat efter rejält under alldeles för lång tid.

Ett av förlagen som under en lång period var otroligt sena på bollen när det kommer till att förstå och omfamna den digitala världen är Norstedts. Jobbet var påbörjat, men sedan Storytel köpte förlagsgruppen strax före midsommar har arbetstakten ökat.

I det här numret av SvB kan vi berätta att Norstedts håller på att ta fram egna berättelser, som är uppbyggda i episoder med en rejäl cliffhanger i varje avsnitt, som tv-serier fast i digitalt bokformat, liknande de Storytel gör under namnet Storytel Original. 

Förutom att samarbeta kring de digitala förändringarna sitter även företagsledningarna för Storytel och Norstedts nu och ser över de två verksamheterna. 

Vad de samtalen kommer att leda till är ännu oklart, men en sak är säker. Ute i branschen finns en stor osäkerhet kring vilka beslut som kommer att tas. En oro som växt sig allt starkare sedan det visat sig att endast en person i Norstedts nya styrelse – Eva Swartz Grimaldi – har förlagserfarenhet, vilket var ett krav från förlagschef Eva Gedin innan Storytel godkändes som ny ägare av Sveriges äldsta förlagshus.

Jag har stor respekt för Eva Swartz Grimaldi, men vad händer med Norstedts utgivning om det blir så att endast en person i styrelsen värnar om traditionen?

I det här numret ställer SvB en relevant fråga till Norstedts vd, Otto Sjöberg, i det sammanhanget: Vad ska hända med illustrerad fakta?

Inför intervjuerna till reportaget med de fyra nykomlingarna i branschen frågade vi vilken bild de hade av förlagsbranschen innan de gav sig in i den. »Konservativ«, »allvarsam« och »långsam«, blev några svar. Den »tröghet« Elnaz Baghlanian pekar på som branschens största problem finns i allra högsta grad inom flera delar av förlagsvärlden. Men under ytan sker stora förändringar. 

Att ett litet app-företag kunde köpa Norstedts blev ett bevis för det. 

Det här är bara början.

Powered by Labrador CMS