Tillbaka

BLOGG: Bokhandelsmedvetenhet – nu och då

2018-01-17
Bokbord i en oberoende brittisk bokhandel 2018.
Foto: Julia Gillberg

Den oberoende bokhandeln har gått igenom ett stålbad i Storbritannien. Men den senaste tiden har marknaden – och attityden hos kunderna – förändrats.

Läs Julia Gillbergs reflektion över en pågående positiv utveckling.

Det går bra för den oberoende bokhandeln. Eller ja – det går ganska bra. Bättre än många utomstående förväntat sig. Vi är inte utdöda. Vi lever än.

Indeed, den stora bokhandelsdöden som svept över Storbritannien och andra delar av västvärlden likt pesten tycks vara över, rapporterade den brittiska bokhandlarföreningens BA precis före jul. Deras observationer stöds av ny forskning från Harvard Business School som visar att indie-bokhandeln i USA också är på uppgång (läs SvB:s artikel här). I Storbritannien vittnar både oberoende och Waterstones om en stark julhandel.

Och visst är det så att någonting har förändrats. Jag tänker tillbaka på den där kritiska tiden 2011–2012 då vartannat kundmöte här i London handlade om Amazon och e-boken: ”varför är det dyrare här än på nätet?”, ”varför säljer ni inte e-böcker?”, ”antar att ni är på väg att stänga?”, och så vidare. Och många gjorde precis det – stängde, menar jag. Närmare bestämt nästan hälften av alla oberoende boklådor mellan 2005 och 2016, enligt the Bookseller.

Sedan började saker hända. BA startade initiativet Books Are My Bag, som fortfarande är igång, och lyckades skapa stor medial uppmärksamhet kring bokhandlarnas situation genom att bland annat involvera kändisar och kulturpersonligheter. I takt med att fler och fler boklådor tvingades stänga tog även stora dagstidningar som The Guardian sitt ansvar och rapporterade flitigt om utvecklingen. Den fysiska bokhandelns mervärden och dess betydelse för lokalsamhället hamnade på agendan. Att stödja sin lokala bokhandel blev (de privilegierades) politik.

På bokhandelsgolvet är skillnaden mellan då och nu stor. Jag tänkte särskilt på det här om dagen, då en kund som precis beställt en bok kom tillbaka in i butiken med mobilen i högsta hugg. Jag kan få den för en tredjedel av priset på Amazon, sa han, men jag kan tänka mig en deal. Om du sänker priset med 5 pund köper jag den här.

Jag blev så chockad att jag inte kunde få fram ett vettigt svar. Ne-nej, stammade jag. Det går inte. Det är… ehh… inte så det funkar. Efter lite tjafs blev jag förbannad, men lyckades fortfarande inte få fram den logiska och professionellt formulerade förklaringen som jag för några år sedan levererat dagligen. Det vill säga: tyvärr är det så att en fysisk bokhandel har helt andra omkostnader jämfört med Amazon så som personal och hyra, plus vi betalar skatt, plus Amazon dumpar marginalen på böcker för att aktivt sätta bokhandlare i konkurs och har extremt dåliga villkor för sin personal för att kunna hålla priserna nere, plus att om du handlar hos oss kan vi hjälpa dig med rekommendationer och även beställa böcker med en leveranstid på 24 timmar utan fraktkostnad, plus att du kan också komma in med dina barn och tillbringa tid i bokhandeln eller besöka våra författarevenemang.

Jag glömde bort det just för att jag nästan aldrig behöver säga det längre. Kunderna i dag vet.

Så nog finns det hopp om framtiden. Attityder och insikter går att förändra och förmedla. Det är inte gjort i en handvändning, men det går. 2018 – här kommer vi!