Tillbaka

BLOGG: Sömnlös i julruschen

2017-12-12
Foto: Julia Gillberg

En av höstens stora snackisar i Storbritannien är en bok om konsekvenserna av för lite sömn.

Från en bokhandel i London rapporterar SvB:s Julia Gillberg om varför det är olyckligt att läsa den under branschens mest hektiska tid.

Vi går alltså in i slutspurten – de där sista två veckorna som hela året hänger på, där det gäller att sälja sälja sälja, andas, sälja lite mer, äta en mince pie (eller fem), räkna dagarna till den 24:e och, eh, överleva. Ni vet vad jag menar.

Jag älskar julen. Det är inte det. På många sätt är det den roligaste tiden att jobba i bokhandel – det är liksom då det händer.

Nu är det dock så att två helt oförutsedda saker har inträffat som påverkat mina känslor kring julhandeln avsevärt. Det första är att en kollega tragiskt nog var med om en cykelolycka förra veckan, och även om hon kommer att bli helt återställd kan hon i nuläget inte stå upp, och därför absolut inte sälja böcker. One down, som man säger.

Det andra är att jag för första gången i mitt liv har drabbats av insomnia.

Lite bakgrund. För några månader sedan utkom en bok av neuroforskaren Matthew Walker som heter Why We Sleep. Förutom att sömn är något typiskt allmänmänskligt har boken väckt stor uppmärksamhet genom en rad nya forskningsfynd som, i korthet, visar hur extremt stor inverkan sömn (eller snarare bristen på) har på vår hälsa.

Det här är absolut inte en bok man ska läsa innan man går och lägger sig – alldeles särskilt inte om man tillhör den stora grupp människor som någon gång lidit av sömnproblem. För inte nog med att man blir trög och grinig av dålig sömn – enligt Dr Walker löper man även betydligt högre risk att drabbas av cancer, Alzheimers, fetma, depression, minskad sexlust, etcetera etcetera. Varenda natt man sover mindre än fyra timmar ökar risken för ovan nämnda obehagligheter.

Skitjobbigt – men som tur är inget problem för mig. Jag har alltid kunnat sova. Jag sover bättre än nästan alla jag känner. Är det något jag har skrutit med de senaste veckorna, då bokens innehåll har stött och blötts med vänner, kunder och kollegor, så är det hur OERHÖRT BRA JAG ÄR PÅ ATT SOVA.

Så plötsligt vaknar jag natten till fredag, som från ingenstans, och kan inte somna om. Det bara går inte. Och det som aldrig tidigare har hänt, händer. Jag har en sömnlös natt. Som följs av ännu en. Och ännu en. Dr Walkers ord snurrar på repeat inne i huvudet: cancer, Alzheimers, fetma, cancer, Alzheimers, depression, cancer, Alzheimers, minskad sexlust…

På några dagar har jag gått från att vara bäst i världen på att sova till någon som med darrande fingrar googlar ”apps to helt you sleep” klockan fyra på morgonen. Snacka om ojust arbetsskada! Lärdom 1: Läs inte Matthew Walkers bok. Lärdom 2: Skryt inte om hur bra du är på något, hjärnan kan spela en de mest oväntade spratt…

Några andra sömnlösa bokhandlare därhemma? Tips mottages tacksamt.