Tillbaka

Ettor eller nollor?

2009-10-09
Bokhora.se, medias eget lilla gosedjur de senaste åren, har ofta använts som exempel på det genomslag nya medier kan ha. Men när bokhororna nu blivit tidskrift, i Norstedts nya sat...

Bokhora.se, medias eget lilla gosedjur de senaste åren, har ofta använts som exempel på det genomslag nya medier kan ha. Men när bokhororna nu blivit tidskrift, i Norstedts nya satsning Album, förstår man att kärleken aldrig varit okomplicerad. ”Man kan inte bli arg på ett så här sympatiskt projekt. Men det retar mig ändå att boken görs till en accessoar och läsandet till en livsstil”, säger Aftonbladets Åsa Linderborg i en intervju med DN.
Detta är vad Bokhora hela tiden har gjort, men kanske är det i först i pappersform – i kött och blod istället för ettor och nollor – som bokhororna ses som en konkurrent. Så länge man håller sig på nätet får man hållas, men om man blir papper…
”Det här är bokkonsumenternas egen Råd & Rön, men strängheten i granskningen av produkterna har ersatts med en entusiasm som riktas mot allt. Och ingenting”, skriver Aftonbladets Jenny Tunedal i en recension med rubriken ”100 % kapitalism” och Ystads Allehandas Crister Enander stämmer in: ”Det har ingenting med litteraturkritik att göra. Frågan är om det över huvud taget har med litteratur att göra.”
Samtidigt kan man läsa sågningarna som en form av förtäckt självkritik, vilket Sydsvenskans Rakel Chukri är inne på i DN, när hon jämför Album med morgontidningarna nya helgsatsningar.
”Ja, de fylls också av stora varma artiklar om hur vi älskar böcker. Det finns en tendens att mjuka upp bilden av kultur. Att kultur ska förknippas med ett leende ansikte. Men utifrån förlagens synpunkt så kan man ju absolut förstå det. För dem är folk som skriver entusiastiskt om böcker de älskar, och når ut till många, mycket bättre än en allvarsam kritiker i polotröja.”
Kan Bokhora vara en projektionsyta för den frustration kritikern känner över de egna hemförhållandena?