GÄSTBLOGG: 15 000 e-bokstitlar i vår katalog, hur ska man kunna hitta rätt?

De gamla katalogskåpen på Stadsbiblioteket

Anna Lindqvist ger tips på hur man gör sin e-bok attraktiv på biblioteket.

Katalogen är bibliotekets hjärta! Det är där boken kan hitta sin läsare men bara om den är tillräckligt bra beskriven. Katalogen gör att man kan söka efter en viss titel, efter verk av en viss författare eller efter litteratur inom ett visst ämnesområde. I de gamla kortkatalogerna räckte det med titel, författare och ämnesord för att göra böckerna sökbara. I en webbaserad katalog måste man dessutom ha något som fångar in den som söker och får dem att stanna till och titta noggrannare på just den boken. I våra användarundersökningar har det visat sig att just omslagsbilder och bra sammanfattningar av innehållet i boken är den viktigaste informationen för att få katalogen att verka intressant. Det gäller såklart för alla medier, men det är ännu viktigare för e-böcker än för tryckta böcker. En bild och beskrivning i webbkatalogen är det enda “fysiska” mötet mellan e-boksläsaren och e-boken, medan man kan se och bläddra i en tryckt bok på plats i biblioteket innan man bestämmer sig för ett lån.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS