Tillbaka

GÄSTBLOGG: En yrkesgrupp som förtjänar uppmärksamhet

2017-06-09
Foto: Ylva Sundgren

Alla branscher har medarbetare eller yrkesroller som jobbar lite i det tysta och som inte får den uppmärksamhet de förtjänar. Fredrik Axegård hyllar några som borde hyllas oftare. 

Bokhandeln har bokhandelsmedhjälparen eller säljaren som förväntas kunna allt om sortimentet, nyheter som är på gång, ta emot kunder, jobbar varannan helg, ha låg lön, ska jobba med merförsäljning, alltid säga ”hej” med ett leende till alla kunder som kommer in i butiken (hög risk att få nedslag från en ”mystery shopper” annars = inte populärt på vissa servicekontor). Förlagen har redaktörerna som ska se till att en bok blir läsbar (om författaren inte gjort sitt jobb i alla fall).

Pocketgrossisten har säljkonsulenten. Jag tror få personer i bokbranschen vet vad en säljkonsulent gör och hur viktiga de är för att säkerställa bokens plats i dagligvaruhandeln.

I ur och skur åker de till butik efter butik och plockar upp böcker, lägger order, snyggar till, tar retur på sådant som inte säljer. De ska vara på god fot med handlaren (som ibland inte är den allra trevligaste). Säljkonsulenten gör snygga exponeringar, håller i signeringar och gör allt för att försvara platsen i butiken eller förbättra den. Det är ett krig om ytan där ute och för en handlare är böcker en vara i mängden. Rätt som det är kan sektionen eller bokavdelningen vara borta utan avisering. Boken är verkligen inte helig i de flesta handlares ögon. För något år sedan fick en större avdelning, i en av de största butikerna, halveras till förmån för öl. Inte sällan är det godiset som tar för sig allt mer på bekostnad av böckerna.

Fler förlag borde uppmärksamma dessa hjältar. I många fall omsätter en butik lika mycket på böcker som en mindre eller mellanstor bokhandel. Utan konsulentens engagemang för boken och framför allt försäljning, går förlagen miste om mycket pengar och dessutom riskerar boken och författaren mindre spridning i landet. Det är inte sällan dagligvarubutiken är den enda butiken på orten som säljer böcker. Den utvecklingen kommer accelerera kommande år, tror jag.

Till sist: jag tror boken har en given roll i dagligvaruhandeln i många år framöver. Men det hänger väldigt mycket på hur den tas omhand i butikerna. Det kräver att sektionerna eller hyllorna och borden är fyllda med nyheter och säljbara titlar. Utan engagemang, närvaro och långsiktighet är det kört på sikt.