Tillbaka

GÄSTBLOGG: Om mig som litteraturkonsument

2017-03-13

Mitt första inlägg på denna blogg kommer att handla om mig, det vill säga mig som representant för en målgrupp på bokmarknaden: medelålders kvinnor med hyfsat god ekonomi.

Jag tillhör en grupp som dominerar när det gäller att konsumera böcker. Medelålders kvinnor läser och köper mer böcker än någon annan målgrupp. Vi köper och läser dessutom mer än någon annan av många olika sorters litteratur. Frågan är då: behövs det verkligen riktad marknadsföring mot vår specifika grupp?

 

Min tes är att de böcker vi vill läsa – och vi vill läsa många olika slags böcker: av kvinnor och män, i olika genrer, om olika ämnen och i olika format – hittar vi fram till oavsett. Eftersom vi är bevandrade uppsökare av god litteratur. Det spelar möjligen mindre roll än för andra grupper hur böckerna marknadsförs. Ändå är det denna målgrupp som förlagens marknadsföringsavdelningar slåss om att nå fram till, eftersom det är bevisat att den är köpstark.

 

Hur skulle det vara om förlagen istället riktade in sig mot alla de andra? Kanske skulle fler män börja läsa och köpa böcker, läsa för sina barn och kanske fastna för böcker skrivna av kvinnliga författare? Kanske skulle unga läsare bli intresserade av vuxenromaner? Kanske skulle även vissa litterära genrer och författare, som det tidigare fnysts åt, nomineras till litterära priser? Hur skulle det se ut? Det vet vi inte.