Tillbaka

GÄSTBLOGG: ”Pocketboken är död!”

2017-05-29

Inget påstående kunde vara mer fel, men det är en hel del olyckskorpar som hävdar det, både i branschen och bland kunder. 

Från branschhåll hör jag att pocketboken är det format som först tar stryk av streamade ljudböcker och e-boken. Det stämmer absolut att pocketboken lider, men jag är ganska säker på att det inbundna formatet drabbas minst lika hårt, om inte hårdare. Det räcker med att läsa den senaste branschstatistiken som kom tidigare i år - 2016 ökade till och med omsättningen av pocketböcker (+ 0,4 procent jämfört med 2015). Visserligen blygsamt, men ändå. Jag är ganska övertygad om att den siffran skulle varit högre om alla delar inom dagligvaruhandeln hade haft ett bra flöde.

Det inbundna formatet tappade däremot flera procentenheter. Under mina år på Akademibokhandeln ökade försäljningen av pocket varje år från 2009-2015. Hur det sett ut de senaste åren vet jag inte, men jag tror inte tappet är särskilt stort - om det nu varit något. Formatet är strålande på så många sätt: prisvärt, perfekt present, lättillgängligt med mera. Många nya författarskap upptäcks via pocketboken. Konsumenten vågar köpa en bok som skrivits av en okänd författare eftersom priset är lägre. Inte sällan väljer man boken utifrån hur omslaget ser ut. Jag tror pocketboken står sig stark många år till!

Bland våra kunder i dagligvaruhandeln ((DVH) hör jag ofta att boken inte säljer längre. Vad baserar du det på undrar jag då? Sällan kommer då något konkret utan det är en känsla som förmedlas. Det är lätt att dras med i det negativa, men har man bara fakta på bordet så är det lätt att slå bort argumenten. Kunderna, i framför allt DVH, klumpar gärna ihop tidningar och DVD med böcker, vilket blir helt galet. Tidningar har det helt klart tungt liksom DVD (när köpte du en DVD senast?).

Bland vänner och bekanta hör jag samma sak: boken/pocketböcker säljer väl inte så mycket längre?

Alla i branschen är ambassadörer för boken och jag tror, trots det jag skrivit ovan, att vi ibland är lite bekväma och tar det för givet att alla fattar att boken är det bästa som finns. Och att försäljningen går bra år från år.  Det är viktigare än någonsin att inte vara bekväm. De kommande åren kommer vi få slåss hårt för att den fysiska boken ska behålla sin starka position.