Tillbaka

GÄSTBLOGG: Pocketboken måste vara prisvärd

2017-05-31
Foto: Ylva Sundgren

Fredrik Axegård spinner vidare på pocketspåret i bloggen, vilken ligger honom varmt om hjärtat av förklarliga skäl. 

Idag ligger de flesta pocketböcker (95 procent) i prisgrupp J. Det innebär att priset ut till kund ligger mellan 79-89 kronor i detaljhandeln, medan nätpriset ligger på cirka 50-55 kronor.

Bokhandeln brukar ha ett generellt "4 för 3-erbjudande" och i dagligvaruhandeln sker olika prisutspel löpande, framför allt på sommaren.

Det var cirka fyra år sedan en ny prisgrupp infördes (J) och av någon outgrundlig anledning passar alla förlag på att snabbt lägga alla pocketböcker i den nya prisgruppen, oavsett om boken är på 50 sidor eller 1200 sidor. Man passar helt enkelt på att tjäna lite extra pengar.

Inget fel i det, men ibland blir det lite komiskt när en lövtunn bok kostar närmare 100 kronor.

En gång i tiden bestämdes prisgrupp utifrån tjocklek, royalty, upplaga med mera. Det var många parametrar som vägdes ihop.

Varför tar jag upp detta nu? Jo, det har aviserats att det snart ska införas, en eller flera nya prisgrupper, alternativt att släppa priserna fria – alltså att varje förlag får sätta vilket pris de vill och att prisgrupperna i och med detta sätts ur spel.

Det förstnämnda är minst dåligt om nu förlag känner att priset måste upp och att lönsamheten för pocket behöver stärkas. Att ta bort prisgrupperna skulle på sikt döda formatet, snabbare. Låt säga att det blir K och L som nya prisgrupper. Hur skulle detta påverka försäljningen? Det är inte givet att försäljningen skulle gå ner. Omsättningen kanske till och med skulle öka. Jag är rätt säker på att konsumenten är beredd att betala cirka 100 kronor för en rejäl pjäs på 600 - 1000 sidor. Problemet är att många förlag blir giriga och utan att blinka lägger sig på högsta nivån. Då är vi tillbaka på ruta ett och alla pocketböcker landar på samma utpris och troligtvis över den gyllene och kritiska gränsen på 100 kronor. Många nya författarskap blir oupptäckta och försäljningen kommer sakta men säkert gå ner för att nämna några effekter.

Återförsäljare har givetvis också ett ansvar i detta. Det är dags att gå tillbaka till en differentierad prissättning utifrån prisgrupp, exempelvis J- 89 kr, K – 95 kr, L – 99 kr. Klumpas grupperna ihop, som det är idag, finns det ingen anledning för förlagen att ha en annan prisgrupp än L. Återförsäljare får inte heller bli för giriga.

Sammanfattningsvis tror jag det krävs samtal mellan förlag och återförsäljare för att införandet av nya prisgrupper (givet att det blir så) inte ska spåra ur och sakta leda till att vi prisar ut pocketboken som format. Pocketboken är en av de mest lönsamma format vi har i branschen, i alla fall räknat i bruttovinst i procent. Har vi råd att äventyra det? Vi har ett gemensamt ansvar och det är dags att vi inser allvaret innan det är försent.