Tillbaka

GÄSTBLOGG: Säg mig ditt favorittypsnitt och jag kan säga vem du är

2017-05-24

För låt oss säga 10–15 år sedan var det inte många som kunde svara på vad ordet »typografi« betyder. »Det har något med typsnitt och bokstäver att göra – Layout – Texthantering – Desktop Publishing.« 

Det finns inte heller idag en entydig definition. En av de mest talande och pedagogiska är: »Typografi är språkets kläder«.(1) En av de roligaste: »Typografi är att måla med ord«.(2)

Typografi kan jämföras med en skådespelares sätt att framföra en text, och där vet vi hur fel det kan gå. En fantastisk text kan förstöras av en dålig uppläsning. På samma sätt kan texten förstöras av dålig typografi, vi varken vill eller orkar läsa för att texten inte är utformad för att stimulera läsningen.

Insikten att typografi kan förändra ett budskap börjar sakta sjunka in. Var och en kan ju numera scrolla och kolla på typsnitt i läsplattornas och datorernas mycket välfyllda typsnittsmenyer. Många har hittat sina favoriter bland typsnitten – från favoriten som gör den längre texten lika bekväm som läsfåtöljen, till den som speglar deras personlighet i brevet de skriver.

Jag brukar titta på hunden när det hörs hundskall i radio eller tv. Det är solklart på hennes reaktion när en riktig hund skäller eller gnyr, mot när en människa försökt härma hundljud. Där kan jag inte höra skillnaden. Men jag är tämligen säker på att om programmets målgrupp hade varit hundar hade producenten ansträngt sig och använt riktiga hundljud.

En ljudtekniker på radion vet också att människor hör skillnad på om det är varmt eller kallt vatten som hälls upp i koppen i en radioteaterscen. Prova själv. Blunda och du hör lätt vilket vatten som är varmt. Våra öron är vältränade. Jag tänker på den omsorg om upplevelsen som ljudteknikern lägger ner och hur den går att överföra till typsnittsval. Nästan all text går att läsa, men det är just det omsorgsfulla detaljarbetet som gör skillnad för läsupplevelsen.

Känslolägen görs visuella med hjälp av typografi. Status kan förstärkas med typografi, eller omintetgöras av tafflig typografihantering. Det handlar om »fingerspitzengefühl« för de små nyanserna.

Du ser en vinetikett, en restaurangmeny, eller skyltarna en ny affär sätter upp i ditt närområde. Du läser texten, men du tar också in det formen förmedlar. De små nyanserna.

Kvalitet går ofta att avläsa i typsnittsval och hur texterna hanterats. Medvetenheten om att nyanserna syns finns hos kvalitetsmedvetna vinodlare, restaurangägare eller affärsinnehavare.

Visst låter det snobbigt, men tyvärr är typografin avslöjande. För tränade ögon. Precis som vinkännare kan särskilja druvsorter och jordmånen druvorna vuxit i, kan det tränade ögat också avslöja människan bakom de typografiska kläderna. Det syns om du månar om kvalitet, liksom det syns om du inte bryr dig alls. Och det är okej att inte bry sig, det kan vara ett förhållningssätt till typografi. Bara du är medveten om de signaler du ändå sänder ut.

 

»The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten.«(3)

 

Citat av:

1 Robert Bringhurst, kanadensisk poet och typograf

2 Paula Scher, amerikansk formgivare och artdirector

3 Benjamin Franklin, boktryckare, vetenskapsman, politiker och diplomat