Det verkar som om förlagen glömt bokhandlarna

100204 |

8

debatt: Varför kan inte boklådor – svenska som internationella – få sälja e-böcker? undrar Magnus Norling, Billingska bokhandeln.

När jag i september förra året var i London med bokhandlarkollegor passade jag på att köpa Sonys nya läsplatta som skulle släppas. Waterstones skulle få in den en vecka före alla andra. Jag hittade min på Sony Centre men gick strax till Waterstones vid Piccadilly, Europas största bokhandel (?), och frågade om jag nu kunde handla e-böcker när jag nu hade köpt en läsplatta.
Deras svar: "Då får du lov att gå hem och koppla upp dig på nätet för att handla i en webbshop."
Inte smart!
Det är ju när man är i butiken i fråga – bokhandeln, klädesbutiken eller vad det nu kan vara – som man vill handla. Skulle man följa deras råd att gå hem för att handla på nätet finns det ju inget som garanterar att man handlar i deras webbshop.
Inte smart.

Sedan kom bokmässan och med den en massa prat om läsplattor. Här gäller det att hänga på. Min kollega tog en titt på "den första läsplattan för den svenska marknaden" och sa att det där var inget att hänga i julgranen. Däremot fick vi kontakt med en leverantör av de franska Bookeen-plattorna, Cybook Gen3 och Cybook Opus.
Varför inte? Vi provar. Funkar det inte så har vi förlorat några tusenlappar.
Men vi behövde inte oroa oss. Vi har nu sålt massor med läsplattor.
Och kundgruppen? Inte de vi hade trott från början utan män och kvinnor i medelåldern eller högre. Dessutom många i den åldersgruppen som funderar att köpa en till sin mor, far eller svärföräldrar. Alltså användare som kanske är åttio år eller mer.
Hur många av dessa har internet eller för den delen en dator? Inte många, tror jag.
Och hur ska de då kunna köpa sina e-böcker till sin läsplatta de har fått av sina barn?
Jo, på samma sätt som de köper sina vanliga böcker: i bokhandeln.

Hmm, nej, det går tyvärr inte. Vi kan sälja dig en läsplatta men vill du ha en e-bok så får du gå hem och köpa den från vår webbshop ...

Känns det igen?

Om en kund vill ha en bok – vilken bok som helst – så ska vi bokhandlare naturligtvis kunna tillhandahålla den. Inbunden, pocket, ljudbok – eller e-bok. Valet är kundens och vi ska naturligtvis kunna stå till tjänst.

Men detta går alltså inte.

En bok av papper beställs av en bokhandel hos Bokrondellen, Förlagssystem eller annan distributör. Eller direkt från förlaget. Ordern går sedan vidare till lagret där den packas. Boken hämtas av DHL eller en annan transportör. Den skickas till bokhandeln där den packas upp. Och till slut hamnar boken i händerna på den väntande kunden. En ganska lång kedja som
fungerar väldigt bra även om det tar några dagar.

En e-bok bör kunna hamna hos bokhandeln i samma ögonblick som man trycker på en musknapp. Och väl i bokhandeln kan vi hjälpa kunden att ladda upp e-boken i kundens läsplatta. En ganska mycket kortare kedja som bör ta ett par minuter.

Båda scenarierna är en service som vilken bokhandel som helst borde kunna ge. Men i dag kan boklådorna bara ge den första eftersom bokhandeln inte kan få e-böcker skickade till butiken på ett enkelt sätt. Eller ens ett svårt sätt.

I dag är enda sättet att kunna sälja e-böcker till kunder i bokhandeln att ha en egen webbshop. Vill en kund ha en bok i sin läsplatta så får bokhandeln "köpa" e-boken till sin egen webbshop och väl nedladdad föra över den till kundens läsplatta.
Nu har ju långt ifrån alla boklådor en egen webbshop. De som inte har kan inte sälja e-böcker.
Inte bra.
Det är ju när kunden är i butiken – bokhandeln – som kunden vill handla. Eller hur?

Men om man då skaffar en webbshop? Eller redan har en? Ja, då kan man köpa e-böcker. Om man har råd.
Det är i dag extremt dyrt att som bokhandlare få handla e-böcker. Så pass dyrt att det effektivt eliminerar de flesta boklådor från att försöka, förutom de största aktörerna.
Inte bra.

Många förlag har uttalat sig om sina satsningar på digitala medier – e-böcker – men det verkar i ärlighetens namn som om de har glömt bokhandlarna.
Det kan väl inte stämma?
Det borde väl vara lätt att hitta en teknisk lösning för att kunna sälja e-böcker till dem som vill köpa.

Vad säger förlagen? Nu när det satsas och e-böcker skapas och backlister digitaliseras, så borde väl vi bokhandlare kunna sälja dessa? Det ska väl inte vara så svårt?

 

Magnus Norling, Billingska Bokhandeln

Se även artikeln E-boken tar steget in i fysisk bokhandel och Johanna Westlunds blogginlägg E-böcker handlar om att se

Björn Eklund: Upp till bevis, Adlibris!

100305 |

1

debatt:  Allt sedan jag startade Karneval förlag för fyra år sedan har jag haft ett mycket bra samarbete med Adlibris. Jag har inte haft något att klaga på, tvärtom!


Dorotea Bromberg: Boksäljande är en konst

100304 |

2

debatt: Att tala om böcker är en konst. Och … en god affär.


Mats Ahlström: Fria bokhandlare behövs

100304 |

2

debatt: I Sverige finns 275 stycken privatägda boklådor. Vi sålde böcker för 815 miljoner kronor 2008. Därmed sålde vi böcker för mer än Akademibokhandeln och Bokia Butiks AB tillsammans. Tillsammans är vi alltså den största enskilda aktören på bokkonsumentmarknaden. Större än Adlibris räknat i försäljningskronor direkt till den bokläsande allmänheten.


Sammanhållningen sviktade aldrig

100119 |

0

debatt: Kedjans sammanhållning sattes på prov under närmare tre års tid, men sviktade aldrig. Det skriver Bokias första vd Bengt Göran Karlsson i ett inlägg apropå artikeln i förra numret av Svensk Bokhandel om rabattstriden med Bonniers under kedjans första år.


Debatt Adlibris kalla krig

091028 |

0

debatt: Adlibris har startat ett kallt krig med priser, rabattkrav och strypning av information. Det skriver Göran Lundin, Ord&visor förlag, som menar att denna nya metod att göra affärer i bokbranschen hör hemma i sandlådan.


En önskan från oss dödliga bokhandlare

091015 |

5

debatt: När hela Sverige har fokus på författare och inslag från Bokmässan i alla medier glömmer förlagen en viktig sak. Många kunder kommer in och frågar om böcker som de sett i TV eller i någon tidning. Är man på mässan så finns böckerna där men vi i bokhandeln står med gapande hål på många platser?!


Adlibris svarar: "Vi vill inte ha något monopol"

090926 | Pär Svärdson

1

debatt: När vi på adlibris.com började skissa på en småförlagsmodell i våras var huvudsyftet med det att lösa många av de problem som mindre förlag har idag. I takt med att den traditionella bokhandeln monterar ned sina sortiment av smalare litteratur, titlar från små förlag samt backlist såg vi en möjlighet att växa inom detta område. Med ökad exponering, möjlighet att följa sin försäljning, göra kampanjer och förenkla administrationen kan vi öka försäljningen av de mindre förlagens titlar. Jag förstår självklart att en rabatt måste ge en merförsäljning för att ett litet förlag ska kunna förbli livskraftigt.


”Lösningarna är oförskämt enkla. Vad väntar vi på?”

090925 | Mats Söderlund

3

debatt: Enskilda förlagsavtal med villkor som låser in rättigheter cementerar gamla affärsmodeller och förhindrar sund och kreativ konkurrens från nya aktörer. Det Skriver Författarförbudnets ordförande Mats Söderlund, som uppmanar bokbranschen till samtal och breda överenskommelser för att inte göra samma misstag som musikbranschen.


Vem är svensk?

090922 | Kerstin Aronsson

0

debatt: Den 10:e september utkom Kevin Fratos debutroman Numera negerkung på Kabusa Böcker. Det är få gånger i ett förläggarliv man får vara med om att ge ut debutanter som tänjer språkets och litteraturens


Vad är en rabatt?

090922 | Mats Ahlström

0

debatt: I den vilda västern-miljö som Lasse Winkler målar upp i sin senaste ledare i Svensk Bokhandel, om branschens stora aktörers
huggsexa om stora rabatter, är det på sin plats med lite definitioner, regler och sanktioner.


Var inte »kreativa« med streckkoderna!

090922 | Mats Carlsson

0

debatt: Bokens streckkod är i dag ett viktigt hjälpmedel för ett rationellt varuflöde. I samband med årets inventering blev vi återigen uppmärksamma på hur ofta som förlagen inte kontrollerar de för oss i bokhandeln så viktiga »strecken« innan boken går i tryck.


Bästsäljare år 2025

090922 | Nils Svensson

0

debatt:  Jan Guillous Men inte om det gäller din dator (hårdkokt skildring om skillnaden mellan Pirat och »pirat«), Jens Lapidus Aldrig följa upp (förlagsthriller om vådan av att producera en spänningsroman om året) och Åsa Larssons Till dess din försäljning upphör (om långsiktighet och vänskapsband i förlagsvärlden). Kalla Kulors Hans-Olov Öberg har sett tio-i-topp för 2025 i sin kristallkula.


Öppet brev till Adlibris: ”Ni förstår inte våra villkor”

debatt: Jag kan inte tro att ni vill medverka till att bokhandlare och mindre förlag ska slås ut från marknaden. Eller är det monopolställning ni vill ha? Det skriver Ewa Hellström-Boström på Alpina förlaget i ett öppet brev till Adlibris. Adlibris vd Pär Svärdson svarar på brevet.


”Lösningarna är oförskämt enkla. Vad väntar vi på?”

090922 | Mats Söderlund

0

debatt: Enskilda förlagsavtal med villkor som låser in rättigheter cementerar gamla affärsmodeller och förhindrar sund och kreativ konkurrens från nya aktörer. Det Skriver Författarförbudnets ordförande Mats Söderlund, som uppmanar bokbranschen till samtal och breda överenskommelser för att inte göra samma misstag som musikbranschen.

 

 


Lär av en lanthandlare

090828 | Brutus Östling

0

debatt: Man måste ibland räkna i kronor och ören och inte i procent, sade Ica-handlaren nere i byn häromdagen.
Han är den ende som med framgång lyckats bedriva en välförsedd lanthandel i 20 år här i de kringliggande skånska byarna. Vad han menade var att han när priset på nötkött är som högst inte kan lägga på samma procentsats som han brukar lägga på normalt.


Boken har förlorat en del av sitt värde

090828 | Nina Wadensjö

0

debatt: Det började för ganska länge sen, det var sommaren 1998. Med julinumret av Damernas Värld fick man med en hel bok, Sprängaren av Liza Marklund. Den hade samma format och layout som tidningen den såldes tillsammans med och liknade inte ens en bok. Men det kändes väldigt lyxigt och nytt att få med så mycket läsning med tidningen.


KF lämnar dubbla budskap om ABG och Bokus

090828 | Leif Olsson

0

debatt: Under sommaren har årsredovisningar­na för Akademibokhandeln och Bokus för räkenskapsåret 2008 blivit offentliga. Resultaten i boksluten är avsevärt mycket sämre än de som KF presenterade i sin bokslutskommuniké under våren. Enligt denna skulle det sammantagna rörelse­resultatet för de två bokhandelsföretagen stanna på en förlust på 24 miljoner. Enligt de aktuella boksluten redovisas emellertid ett negativt rörelseresultat på hela 98 miljoner, det vill säga 74 miljoner sämre än vad KF tidigare har angivit.


Snedvriden konkurrens i ljudboksbranschen

090616 | Jonas Tellander

0

debatt: Nyligen godkände EU att medlems­länderna kan välja att sänka momsen även på digitala böcker, eller »books on all physical means of support«. Fredrik Reinfeldt kommenterade i SvB att »vi är glada att ha fått den här öppningen«, men att det sannolikt inte fanns utrymme i budgeten.


Dags att återerövra bokhandeln

090616 | Kajsa Kallio

0

debatt: Det enda positiva med nyheten att Bonniers börjar samarbeta med Rusta är att vi äntligen förstår att vi måste agera.
Vi har ganska länge insett att det är dags att återerövra bokhandeln och artikeln i SvB 10/09 fick oss att förstå att nu går det inte att vänta längre. Vad vi inte hade räknat med var att vi tydligen också måste rädda boken. För om inte nya böcker ska tyna bort på en pall någonstans mellan torkarblad och limpistoler innan de ens är ett år gamla, blir vi nog tvungna till det också.


Något måste göras åt den enfaldiga bokhanteringen!

090320 | admin

0

debatt: Bokbranschen måste bli miljövänligare, smartare och mer effektiv.
Böcker skickas fram och tillbaks på våra vägar på ett sätt som, enligt min mening, är en irrationell, oekonomisk och opraktisk hantering vilken ger flera uppenbart negativa effekter:
Stora fraktkostnader för handlarna.
Stora lagringskostnader för förlagen.
Tung trafik på våra vägar med ökad trafikfara och miljöförstöring som följd.


Replik: Daniel Åberg missar i sin analys

090320 | Shadi Bitar

0

debatt: Det är alltid kul att läsa och diskutera olika idéer som bidrar till utvecklingen av en produkt eller marknad och jag hoppas att Daniel Åberg fortsätter intressera sig för ljudböcker. Men vill man ta diskussionen till branschnivå (krönika i SvB 3/09) vore det bra om man dessförinnan tog reda på korrekta fakta. Först då kan diskussionen bli konstruktiv.


Något måste göras åt den enfaldiga bokhanteringen!

090320 | Fredrik Hellberg

0

debatt: Bokbranschen måste bli miljövänligare, smartare och mer effektiv.
Böcker skickas fram och tillbaks på våra vägar på ett sätt som, enligt min mening, är en irrationell, oekonomisk och opraktisk hantering vilken ger flera uppenbart negativa effekter:
Stora fraktkostnader för handlarna.
Stora lagringskostnader för förlagen.
Tung trafik på våra vägar med ökad trafikfara och miljöförstöring som följd.


Omoralisk diskriminering

081024 | admin

0

debatt: Jag blev både ledsen och arg när jag läste i Svensk Bokhandel att A&O börjat prisdiskriminera oss. När vi startade Adlibris dominerades branschen av några få aktörer och böcker såldes nästan bara i traditionell bokhandel. Sedan dess har konkurrensen stadigt ökat och priserna pressats neråt.
Att diskriminera den som fokuserar på att hålla kostnaderna nere och sälja böcker billigt är garanterat inget som leder till ökad försäljning. Det är definitivt inte heller något som bokköpare runt om i landet gagnas av.


Omoralisk diskriminering

081024 | Pär Svärdson

0

debatt: Jag blev både ledsen och arg när jag läste i Svensk Bokhandel att A&O börjat prisdiskriminera oss. När vi startade Adlibris dominerades branschen av några få aktörer och böcker såldes nästan bara i traditionell bokhandel. Sedan dess har konkurrensen stadigt ökat och priserna pressats neråt.


Fortfarande obegripligt kass

081007 | Marie Peterson

0

debatt: Johan Wopenka skriver att jag tagit till storsläggan och jag har sett mig omkring för att kolla om jag ställt till med förödelse. Jag tror nog att deckargenren tål att man ger sig på den, men preciseringar är aldrig fel så här kommer några sådana.



Priset

mycket riktigt, då man kollar runt på fora och bloggar och diskussioner kring eböcker, handlar de nästan uteslutande om att priset är alldeles för högt. De flesta som opponerar sig hade kunnat tänka sig ett pris som är LÄGRE än för en pocket. Som kund håller jag med.

TAFKAW | 10-02-17

Priset

Käre kämpande förlagschef. Då kunder enkelt kan köpa sina böcker mycket billigare på nätet, hur tror du att det ska kunna gå att få lönsamhet i framtidens fysiska bokhandel? Naturligtvis kommer dte ta en tid att hitta den gyllene medelvägen bredd/sälj emellan. Om vi inte tror på detta med fasta priser.

JRS | 10-02-10

Feltänkt

Som signaturen "Kämpande småförlagschef" skriver så är det snarare bokhandlarna som glömt förlagen. Era uselt sorterade affärer (gör en studieresa till Tyskland eller Frankrike, för att få se riktiga boklådor) tillhandahåller mestadels bara det senaste massmarknadsskräpet, och negligerar helt sådant som konstböcker, lyrik, experimentella romaner, kulturtidskrifter, böcker på originalspråket, med mera. I det läget är det helt naturligt för förlagen att hellre sälja e-böckerna själva än att stödja er tveksamma verksamhet. Som man sår skördar man.

Ville | 10-02-08

Avgift till vem?

Magnus, vem är det som ska ha 30000 kr/år för en e-bokstiltel av bokldorna? Elib? Håller med om att det verkar absurt.

Läsplatteläsare | 10-02-06

Det är inte priset det handlar om

@Läsplatteläsare Det handlar inte om 110% marginal på eböckerna (jag har ingen aning om vilken marginal det kommer bli, bl.a. eftersom många förlag vet inte vad de ska ta för dem). Det handlar om att det kostar mer än 30.000:- att bara få sälja en ebok (per år dessutom!). Förutom kostnaden för webbshopen då. Och vi har haft många (de flesta faktiskt) som vill köpa eböcker av oss i butiken, men vi kan alltså idag inte göra detta. Naturligtvis kommer många köpa eböckerna på nätet som du. Jättebra. Inga problem. Men när någon kommer in och ber om en inbunden bok, en pocket, en ljudbok och en ebok, så kan vi bara sälja pappersböckerna och ljudböckerna än så länge.

Magnus, Billingska Bokhandeln | 10-02-06

Inte glömt; snarare inte medvetna

Det hade varit underbart att kunna ta in alla böcker som släpps. Men förutom att det är en ekonomisk omöjlighet för, antar jag, de allra flesta bokhandlare, så är det naturligtvis en fysisk omöjlighet också. Så många hyllmetrar finns det nog inte i någon boklåda i Sverige. Men bortsett från det så har jag talat med flera förlag och många har inte varit medvetna om denna begränsning som innebär att bokhandlarna inte kan sälja deras eböcker. Vi kan sälja alla böcker i pappersformat, (men tyvärr kan vi alltså inte ha alla i lager) men alltså inte eböcker. Än så länge.

Kämpande bokhandlare | 10-02-06

Vadå dyrt?

Räknar ni med att kunna få minst 110% marginal på e-böcker också? Varför inte bara satsa på att sälja plattorna och ställa upp en dator där läsarna själva kan beställa hem böcker från er, eller till och med någon annans, webbshop - eller biblioteket, som ren service? Det kommer säkert att sälja plattor! Så har ni ett bra kompliment till suddgummin! De bokhandlare som säljer läsplattor borde ha ett egenintresse i att kunna tillhandahålla e-böcker. Annars kan vi köpa plattorna på nätet också. Själv har jag faktiskt inte haft en tanke på att gå till bokhandeln för att köpa böcker till min läsplatta.

Läsplatteläsare | 10-02-06

Det kanske är bokhandlarna som glömt förlagen?

Tänk om det är så att förlagen väljer att satsa på e-böcker så att läsarna kan köpa dem direkt på nätet eftersom det är så nedrans svårt att få bokhandlarna att sälja deras inbundna böcker?

Kämpande småförlagschef | 10-02-06

VERKTYG

kommentarer
Datum: 2010-02-17 | Tid: 10:24
Priset
mycket riktigt, då man kollar runt på fora och bloggar och diskussioner kring eböcker, handlar de nästan uteslutande om att priset är alldeles för högt. De flesta som opponerar sig hade kunnat tänka sig ett pris som är LÄGRE än för en pocket. Som kund håller jag med.
TAFKAW
Datum: 2010-02-10 | Tid: 11:55
Priset
Käre kämpande förlagschef. Då kunder enkelt kan köpa sina böcker mycket billigare på nätet, hur tror du att det ska kunna gå att få lönsamhet i framtidens fysiska bokhandel? Naturligtvis kommer dte ta en tid att hitta den gyllene medelvägen bredd/sälj emellan. Om vi inte tror på detta med fasta priser.
JRS
Datum: 2010-02-08 | Tid: 11:51
Feltänkt
Som signaturen "Kämpande småförlagschef" skriver så är det snarare bokhandlarna som glömt förlagen. Era uselt sorterade affärer (gör en studieresa till Tyskland eller Frankrike, för att få se riktiga boklådor) tillhandahåller mestadels bara det senaste massmarknadsskräpet, och negligerar helt sådant som konstböcker, lyrik, experimentella romaner, kulturtidskrifter, böcker på originalspråket, med mera. I det läget är det helt naturligt för förlagen att hellre sälja e-böckerna själva än att stödja er tveksamma verksamhet. Som man sår skördar man.
Ville
Datum: 2010-02-06 | Tid: 18:43
Avgift till vem?
Magnus, vem är det som ska ha 30000 kr/år för en e-bokstiltel av bokldorna? Elib? Håller med om att det verkar absurt.
Läsplatteläsare
Datum: 2010-02-06 | Tid: 12:42
Det är inte priset det handlar om
@Läsplatteläsare Det handlar inte om 110% marginal på eböckerna (jag har ingen aning om vilken marginal det kommer bli, bl.a. eftersom många förlag vet inte vad de ska ta för dem). Det handlar om att det kostar mer än 30.000:- att bara få sälja en ebok (per år dessutom!). Förutom kostnaden för webbshopen då. Och vi har haft många (de flesta faktiskt) som vill köpa eböcker av oss i butiken, men vi kan alltså idag inte göra detta. Naturligtvis kommer många köpa eböckerna på nätet som du. Jättebra. Inga problem. Men när någon kommer in och ber om en inbunden bok, en pocket, en ljudbok och en ebok, så kan vi bara sälja pappersböckerna och ljudböckerna än så länge.
Magnus, Billingska Bokhandeln
Datum: 2010-02-06 | Tid: 12:26
Inte glömt; snarare inte medvetna
Det hade varit underbart att kunna ta in alla böcker som släpps. Men förutom att det är en ekonomisk omöjlighet för, antar jag, de allra flesta bokhandlare, så är det naturligtvis en fysisk omöjlighet också. Så många hyllmetrar finns det nog inte i någon boklåda i Sverige. Men bortsett från det så har jag talat med flera förlag och många har inte varit medvetna om denna begränsning som innebär att bokhandlarna inte kan sälja deras eböcker. Vi kan sälja alla böcker i pappersformat, (men tyvärr kan vi alltså inte ha alla i lager) men alltså inte eböcker. Än så länge.
Kämpande bokhandlare
Datum: 2010-02-06 | Tid: 12:19
Vadå dyrt?
Räknar ni med att kunna få minst 110% marginal på e-böcker också? Varför inte bara satsa på att sälja plattorna och ställa upp en dator där läsarna själva kan beställa hem böcker från er, eller till och med någon annans, webbshop - eller biblioteket, som ren service? Det kommer säkert att sälja plattor! Så har ni ett bra kompliment till suddgummin! De bokhandlare som säljer läsplattor borde ha ett egenintresse i att kunna tillhandahålla e-böcker. Annars kan vi köpa plattorna på nätet också. Själv har jag faktiskt inte haft en tanke på att gå till bokhandeln för att köpa böcker till min läsplatta.
Läsplatteläsare
Datum: 2010-02-06 | Tid: 11:57
Det kanske är bokhandlarna som glömt förlagen?
Tänk om det är så att förlagen väljer att satsa på e-böcker så att läsarna kan köpa dem direkt på nätet eftersom det är så nedrans svårt att få bokhandlarna att sälja deras inbundna böcker?
Kämpande småförlagschef
Rubrik:

Din kommentar:

Namn:

E-post (visas inte):

REGLER

PÅ NYTT JOBB

  • Elisabeth Wallenberg är från den 15 mars 2010 anställd som redaktör på Stevali Production. Elisabeth är utbildad inom reklam, copy och scriptwriting på Berghs School of Communication och kommer närmast från en redaktörtjänst på BTM Books. Hon har även erfarenhet av radio- och tv-reklam och översättning.

  • Eva Marnfeldt är sedan årsskiftet vd för nystartade Riidoo Försäljnings AB (som föddes ur ett nu nedlagt utvecklingsbolag för läsplattor med samma namn). I dag specialanpassar och säljer Riidoo läsplattor, tjänster och system för nedladdning och försäljning av e-böcker. Eva har 20 års erfarenhet från IT, elektronik och PR-branschen och var innan engagemanget i Riidoo kommunikationskonsult med eget PR-företag.      

  • Mimma Almström är sedan den 1 januari anställd som redaktionell produktionsledare på Gothia Förlag. Hon kommer närmast från Kungliga biblioteket. Mimma kommer bl a att arbeta med förlagets tekniska produktion samt utveckling av nya produktionsmetoder.

  • Jonna Holmgren jobbar sedan januari 2010 på Bokförlaget Langenskiöld som pr- och marknadsansvarig, hon kommer även hålla i författarevenemang samt de dagliga rutinerna på förlaget. Hon kommer närmast från Piratförlaget där hon arbetade som förlagsassistent.

  • Anders Toll är sedan januari 2010 ny försäljningschef för Norstedts skönlitterära utgivning. Anders Toll kommer närmast från Bonnierförlagen där han har varit storkundsansvarig. Anders har tidigare även arbetat inom bokhandelskedjan Bokia.

  • Per Sjödell blir ny VD för Pocket Shop i februari 2010. Pocket Shop expanderar ytterligare och som ett led i denna tillväxtfas rekryteras en ny VD som efterträder bolagets grundare Mathias Engdahl. Per Sjödell är en bokälskare med sammanlagt 15 års erfarenhet inom detaljhandelsbranschen. Han kommer senast från tjänsten som global marknadschef på H&M. I grunden är han civilekonom och har bland annat jobbat som reklambyråchef, marknadskommunikationschef på ICA och som Sverige-VD för klädföretaget Gant.

Alla recensioner

PRENUMERERA PÅ TIDNINGEN

Svensk bokhandel

21 nummer per år. Nyheter, analyser, reportage om den svenska bokbranschen.

BESTÄLL KATALOGEN

Vårens böcker

Vårens, Sommarens och Höstens Böcker - de mest kompletta katalogerna över utgivningen i Sverige.

NYHETSBREV

Nyhetsbrev

Läs senaste nytt först av alla. Prenumerera på Svensk Bokhandels nyhetsbrev

RSS-FLÖDEN

Håll dig uppdaterad

Håll dig uppdaterad, och få automatiskt nyheter direkt till din webbläsare.