Tillbaka
2017-04-13

Det lila folket

PÅ PLATS: Pocketshops lila inredning känns igen oavsett om du är i Stockholm, Hamburg eller London. Men alla marknader är lokala och mycket kan gå fel när man ska öppna en ny butik i ett nytt land.

Tove Leffler

Inloggning krävs för att visa resten av innehållet.

eller Prenumerera
2017-04-13

Effekten av Trump

PÅ PLATS: Thomas Henley är inget fan av Donald Trump. Men att den amerikanska presidenten ökat försäljningen av aktuella faktaböcker från USA gillar han. Thomas Henley är nämligen butikschef på The English Bookshop i Stockholm.

Sara Djurberg

Vad vill svenskar läsa på engelska? 
   – Många vill läsa på originalspråk, som Edward St. Aubyns Romanerna om Patrick Melrose. De har varit populära tidigare, men nu när han även kommit på svenska är han jättepopulär. Samma med Elena Ferrante. Den engelska översättningen är bättre och man kan dessutom köpa alla fyra delarna på en gång. 
   Vad är mer populärt?
   – Förutom romaner, så är nya faktaböcker och barnböcker populära. Folk vill att barnen ska lära sig engelska tidigt.
   Vad säljer ni mest av just nu?
   – Med allt som händer i världen, Brexit och i synnerhet Trump i USA, så är det fackböcker. Många vill läsa om aktuella frågor. Böcker från USA får vi direkt när de ges ut, och handlar det om Irak eller Iran så kommer den engelska översättningen snabbare än den svenska. 
   Så Donald Trump och Brexit har alltså påverkat försäljningen?
   – Oh, ja. Människor vill förstå varför det har hänt. Till exempel är amerikanska J.D. Vances Hillbilly Elegy jättepopulär. Att vi kan sälja böcker är en »silver lining« med Trumps presidentskap. Vi har aldrig haft något år då böcker är så viktiga, både faktaböcker och skönlitteratur. Vi måste lära oss mer, och vill samtidigt fly nyheterna med hjälp av skönlitteratur.
   Hur väljer ni vilka böcker ni ska köpa in?
   – Vi försöker ha bra koll på nätet och i bokvärlden, vad människor vill läsa och vad vi tycker att de ska läsa. Ofta kommer förlagen hit och presenterar sin utgivning i förväg också. Penguin, Taylor & Frances, HarperCollins kommer exempelvis hit och och tar en kaffe. De vill ha ett snack face to face. 
   Hur går inköpen till?
   – Varje morgon kollar vi vad vi sålt dagen innan och så köper vi in ett eller två exemplar till av det vi sålt. Under 2017 har vi redan köpt in över tusen nya titlar. Vi har stamkunder som kommer in varje vecka och då ska vi ha nya böcker till dem. 
   Hur stor del av era kunder som bor i Stockholm är engelskspråkiga?
   – Vi har mest svenska kunder, men jag vill faktiskt fokusera på »expats« här i Stockholm. Det är viktigt att de som bor här lär sig mer om Sverige. Därför kommer vi att ha ett par Nordic Noir-kvällar i månaden framöver, då svenska författare som är översatta till engelska kommer hit och pratar, till exempel Jens Lapidus. Vi jobbar exempelvis med brittiska ambassaden för att engelskspråkiga ska hitta hit. 
   Hur ofta har ni evenemang i butiken?
   – Någon gång i veckan, minst. Vi har fyra bokcirklar i månaden, frukostevents på lördagar, Sofo-nights när vi har kvällsöppet, med mera. Efter att Dylan hade fått Nobelpriset fixade jag en konsert med folk som sjöng Dylanlåtar. Det var nästan 80 personer här. Då insåg vi att 40 personer är max, ha ha.
   Vilka böcker funkar inte?
   – Bra fråga … Vi har inte så mycket konstböcker, för vi har konstbokbutiken Konst-ig runt hörnet. När jag jobbade på Shakespeare and Company i Paris sålde jag tusen exemplar varje dag av Little Prince och Hemingways A Moveable Feast. Sen jag kom hit har jag bara sålt en Moveable – jag är chockad över hur impopulär Hemingway är i Sverige. 
   Hur är konkurrensen när det gäller engelska böcker i Stockholm? 
   – Såklart kan människor som gillar sci-fi gå till SF-bokhandeln, men vad gäller vanliga engelska böcker, i synnerhet här på Södermalm, tror jag att vi har det bästa urvalet. Vi försöker ha ett bra pris, sortiment och snack om böcker. Det här är mitt andra hem – jag vill inte bara komma hit och sälja böcker. Jag vill prata med dem som kommer hit. Kanske tycker kunderna att den där killen snackar för mycket, jag vet inte …
   Hur viktiga är bästsäljare för er?
   – Det är stort, absolut. Tackar gud för J.K. Rowling! Vi sålde 243 exemplar av Harry Potter and the Cursed Child de första veckorna och vi försöker alltid ha minst fem eller sex exemplar inne. När nya Zadie Smith kommer vet vi också att det blir stort.