Tillbaka

En mycket lovande vår

2016-12-02
av Carina Jönsson

Carina Jönsson om vårens bokutgivning.

Förlagen mår bättre! När jag skriver det här har vi ännu inte hunnit summera 2016, men känslan för året är positiv. För en förlagsbransch med sluttande försäljning, som de senaste åren tillbringat en stor del av sin tid till att se över alla kostnader och skära, skära och skära, såg 2015 äntligen en liten försiktig vändning. En utandning för förlagen som samtidigt fått ny kollektiv energi och ett självförtroende för att blicka framåt.

Det märks i vårens utgivning, där bästsäljare trängs med intressanta debutanter och smalare titlar!

Albert Bonniers förlag satsar i år stort på Jo Nesbø och den elfte delen i Harry Hole-serien. Ett författarskap som Bonniers – under uppmärksammade former – tog över från Piratförlaget under 2015. Bonniers har även köpt rättigheterna till backlisten, och passar på att återutge de tidigare delarna i serien. Under året får Jo Nesbøs böcker även skjuts av Tomas Alfredsons filmatisering av Snömannen, där Michael Fassbender ska spela Harry Hole.

Jo Nesbø är inte den enda storsäljande författaren som är aktuell med nytt i vår. Bonniers har bland annat även titlar av Arne Dahl och amerikanska Stephenie Meyer. Norstedts kommer med tredje delen i Elena Ferrantes bästsäljande Neapelsvit och Piratförlaget ger ut nytt från Roslund & Thunberg och Kristina Ohlsson.

Men utgivningen i vår speglar också den dystra samtid vi lever i. 

Norstedts ger ut två sakprosatitlar om flyktingkrisen. Albert Bonniers förlag ger ut Rasism för nybörjare av Ernst Billgren och Två systrar av Åsne Seierstad, om radikaliserade muslimska ungdomar från väst.

Barn- och ungdomslitteraturen, som har haft några riktiga guldår med rekordstor utgivning och försäljningssuccéer, har varit tidigare ute när det kommer till att beskriva den samtid som nu får allt större plats i vuxenutgivningen. De senaste säsongerna har vi bland annat sett pedagogiska utgivningar kring flyktingfrågan och hur det är att leva som rom i Sverige. Dessutom har hbtq- och transpersoner uppmärksammats allt mer i barn- och ungdomsböcker. 

Också i vår fortsätter den kvalitativa barnlitteraturen att ta för sig, exempelvis i Åsa Lind & Ingrid Godons Här är vi (Lilla Piratförlaget), om vi-och-dom-frågan, medan Janne Lundström lyfter slaveri i De ofria (Natur & Kultur).

Under 2017 får den redan stora barnboksutgivningen sällskap av ännu fler titlar, då Bonnierförlagen lanserar sitt nya imprint Igloo, som ska ge ut billiga barnböcker riktade mot massmarknaden. Om Igloo har Bonnierförlagens vd Håkan Rudels tidigare sagt: ”Det är ju inte så att den här typen av utgivning driver litteraturen framåt. Den tillför inget annat än ekonomi”.

Tur då att det finns så mycket annan kvalitativ och samtidsbejakande barnbokslitteratur.