En prestigelös räddare?

När jag började på Svensk Bokhandel 2011 var Adlibris Sveriges största bokhandel. Man gjorde en vinst på 77 miljoner kronor.    Året efter hade vinsten sjunkit med 29 miljoner – till 48 miljoner kronor. 2013 tappade man för första gången i omsättning, från 1,22 miljarder till 1,13 miljarder kronor. Enligt uppgift från Adlibris vd Johan Kleberg kommer både omsättning och resultat att vara ännu lägre 2014.

Publicerad

När jag började på Svensk Bokhandel 2011 var Adlibris Sveriges största bokhandel. Man gjorde en vinst på 77 miljoner kronor.

   Året efter hade vinsten sjunkit med 29 miljoner – till 48 miljoner kronor. 2013 tappade man för första gången i omsättning, från 1,22 miljarder till 1,13 miljarder kronor. Enligt uppgift från Adlibris vd Johan Kleberg kommer både omsättning och resultat att vara ännu lägre 2014.

   I förra numret av Svensk Bokhandel berättade vi om nätbokhandelns nya satsning, bland annat på att sälja kaffe och bakprodukter, för att öka både omsättning och vinst igen.

   Det är inget lätt jobb Johan Kleberg har framför sig. Det är också lätt att vara slentrianmässigt skeptisk. Han kommer från mediedelen av Bonniers, TV4 och C More. Vad kan han om detaljhandel? Men i just det här fallet tror jag att det är bra. Bokhandeln står på många sätt inför samma utmaningar som tv-branschen har gjort eller gör.

   – Vad tänker du om Amazon? frågade jag Johan Kleberg när vi sågs före jul.

   – Jag har respekt, svarade han och berättade att man inom tv-världen resonerat ungefär på samma sätt kring Netflix som vissa i bokhandeln gör kring nätjätten: ”Den svenska marknaden är speciell.” ”Vi har ett så starkt varumärke.” Sedan kom Netflix och i dag har var och varannan svensk ett konto och kollar hellre på nya säsongen av House of Cards på fredagskvällen än ser Let’s Dance på TV4.

   Johan Kleberg vet vad han talar om när han säger att han har respekt för Amazon.

   I det här numret berättar vår reporter Niklas Strömberg om Adlibris tuffa tid, som på ett sätt började redan 2011 när grundarna Pär Svärdson och Fabian Fischer lämnade. Johan Kleberg visste naturligtvis vad han gav sig in på när han tackade ja till jobbet som vd för Adlibris, att vända en sluttande kurva i en tid när branschen står inför stora utmaningar och att ta marknadsandelar på en marknad som i bästa fall är stabil, i värsta fall krymper. Men att komma utifrån, med friska och kanske lite naiva ögon, tror jag kan vara en stor fördel i det här sammanhanget. I förlags-världen finns det många som ser ner på detaljhandeln. Det är inte lika fint att vara bokhandlare som förläggare. Och i detaljhandeln, i alla fall i bokbranschen, finns det en hel del som ser ner på näthandeln. Det är inte lika fint att jobba inom näthandeln som i en klassisk fysisk bokhandel.

   Sådana saker är inget Johan Kleberg bryr sig om. Det är befriande. Och kanske Adlibris räddning.   

Powered by Labrador CMS