Feminism i pyjamas

Tove Leffler om den internationella bästsäljaren Godnattsagor för rebelltjejer.

Publicerad
Foto: Sara Mac Key

 Det var en gång två italienska kvinnor som bestämde sig för att flytta till USA och starta ett medieföretag för barn. 2011 tog Elena Favilli och Francesca Cavallo sitt pick och pack och lämnade Milano för att bosätta sig i Kalifornien och försöka bygga upp ett företag. De startade Timbuktu Labs, som bland annat har gett ut en Ipad-tidning och lanserat en mängd appar. Men under sitt arbete med att producera medieprodukter för barn blev Francesca Cavallo och Elena Favilli allt mer medvetna om hur medier och böcker för barn fortfarande var »fulla av genusstereotyper«. Paret bestämde sig för att skapa något som verkligen kunde »bryta de mönstren, med en ny sorts kvinnlig hjälte«, berättar Francesca Cavallo i en intervju i The Guardian.

   Sagt och gjort. I maj 2016 drog de i gång en crowdfunding-kampanj för att finansiera en barnbok om kvinnliga hjältar, med målet att få in motsvarande cirka 320 000 kronor. De fick in 5,4 miljoner. Det gör kampanjen till den mest framgångsrika barnbokskampanjen på Kickstarter någonsin.

Godnattsagor för rebelltjejer: 100 berättelser om fantastiska kvinnor (Max Ström) berättar om kvinnor som Frida Kahlo, Ada Lovelace och Kleopatra och är uppbyggda i klassisk sagostil med inledningsfrasen »Det var en gång«.

   Boken har sålt i över 600 000 exemplar och finns i dag på 30 olika språk. Paret säger sig ständigt få mejl och kommentarer från föräldrar som berättar hur boken stärkt deras barn på olika sätt. Men de har också fått in över 500 förslag på andra kvinnor som de borde lyfta fram. Därför kommer snart en andra volym med exempelvis J.K. Rowling och Beyoncé.

   Under Bokmässan i Göteborg gick en kvinna runt iklädd pyjamas i Bonnierförlagens monter för att sälja boken, vilket gjorde den till en av Bonnierförlagens mest sålda titlar.

   Första upplagan var på 10 000 exemplar och sålde slut på några veckor. Nu har man tryckt en andra upplaga, men räknar med att även denna ska gå åt, säger Jennifer Paterson, informationsansvarig på Max Ström.

Själv tycker jag att det är underbart att en feministisk barnbok blir en internationell bästsäljare. Heja!

Powered by Labrador CMS