Tillbaka

Kampen om ljudet

2017-04-28
av Tove Leffler

Foto: Sara Mac Key

Tove Leffler om ersättningen för ljudböcker.

Ersättningen per lyssnad ljudbok hos Storytel har nästan halverats på mindre än två år. I dag ligger den oftast på drygt 20 kronor. Flera förlag vittnar om ett gammalmodigt system där man bara kan få sin avräkning en gång i kvartalet, trots att det handlar om digital försäljning som rimligtvis borde gå att få, om inte varje dag, så i alla fall varje månad. Dessutom uppfattas redovisningen som otydlig och det är svårt att få reda på hur många som egentligen lyssnat på en enskild titel. Revenue-share-modellen gör det även svårt för förlagen att budgetera, för även om man vet ungefär hur mycket en titel ska sälja, vet man inte i förväg hur mycket varje sålt exemplar inbringar. 

Samtidigt har, precis som SvB skrivit om flera gånger, lyssningen ökat så mycket att intäkterna ändå stiger för förlagen. Och trots en offensiv från Bookbeat det senaste året, och en modell där varje lyssning inbringar mycket mer pengar till förlagen, så är intäkterna från den Bonnierägda tjänsten ännu så länge blygsamma i jämförelse. 

Men missnöjet gror och det pratas nu på olika håll om att vänta sex månader med nya titlar till Storytel och bara lägga dem på Bookbeat och Nextory i början.

Då kommer nästa kalldusch för förlagen. När nya avtal nu ska skrivas med Bookbeat vill tjänsten sänka intäkten per lyssnad bok så att den hamnar i nivå med Storytels. Visserligen fortfarande ingen revenue-share-modell, vilket gör det lättare att budgetera, men samtidigt så lite pengar att det är ett hån. 

Ljudboksboomen har varit en fröjd för förlag som såg annan försäljning dala under flera år. Samtidigt känns tendensen igen från när Amazon fick e-boken att ta fart i Storbritannien och USA. Förlagen gladdes åt ökad försäljning, men såg också hur priserna sänktes och kände av sjunkande intäkter. Det hela ledde till det omtalade målet, där det till slut fastslogs i domstol att Apple bildat en kartell med de största amerikanska förlagen för att hindra Amazon och prisdumpningarna på e-böcker. 

Som förlag står du hjälplös i sådana här lägen. Om du inte även är distributör naturligtvis. För hur kommer ersättningsmodellen för Norstedts böcker på Storytel att se ut framöver? Spelar det ens någon roll när det är samma ägare i slutänden? Detsamma gäller förstås Bonnierförlagen och Bookbeat. Bonniers har alltid varit (hyfsat i alla fall) noga med att skilja på sina återförsäljare och förlag. Men just nu känns det som om all gammal praxis och kutym håller på att rivas upp. Kartan ritas om och det är inte längre nödvändigtvis Bonniers som sätter spelreglerna.