Tillbaka

Adlibris köper Type & Tell

2018-07-03
av Emma Olsson
Johan Kleberg vill ha eget tryckeri.
Foto: Adlibris

Egenutgivning blir nytt affärsområde för Adlibris, i och med att de köper egenpubliceringsföretaget Type & Tell. Målet för Johan Kleberg, vd för Adlibris, är ett eget tryckeri i Morgongåva.

I Storbritannien fick Type&Tell läggas ner. I Sverige gör Adlibris tvärt om, och satsar på självpublicerings-företaget.

Billigare för kunderna och smidig koppling till Adlibris säljkanaler. Det är målet med förvärvet av Type & Tell, enligt Johan Kleberg.
– Type & Tell är en utmärkt tjänst för att ge ut en bok vilket de bevisat med många användare. Det är det viktigaste nyckeltalet, säger Johan Kleberg.
Enligt Adlibris var 1 av 8 svenska böcker egenutgivna under 2017.
Type & Tell, som grundades 2015, har 5 000 registrerade användare.

Tanken är att låta författare och kunder mötas digitalt, utan mellanhänder.
På sikt vill Johan Kleberg att Adlibris lokaler i Morgongåva ska inkludera ett tryckeri.
När då?
– Vet ej, svarar han.
Adlibrisgruppen har förutom nätbokhandeln i Sverige, Norge och Finland även lanserat initiativ som läsplattan Adlibris Letto, butikskonceptet Adlibris Marknad, appen Adlibris Express och nu senast tjänsten Adlibris Go som erbjuder leverans inom 60 minuter i Stockholms innerstad. Genom förvärvet av Type & Tell blir nu även egenutgivning en del av Adlibrisgruppens kunderbjudande.
Köpet går igenom den 1 september 2018.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.