Tillbaka

Är kritisk till bokhandelns skyltning

2017-11-10
av Sara Djurberg
Eva Gedin, ordförande för Förläggareföreningen.
Foto: Ylva Sundgren

Bokhandeln borde lyfta fram de August­nominerade titlarna mer. Det anser Förläggareföreningen, som främst riktar kritik mot Akademibokhandeln.

När Förläggareföreningen såg över Augustpriset förra året var just bokhandelns arbete med de nominerade titlarna en av de prioriterade frågorna.
    – Det här är fyra veckor när man talar om årets bästa böcker inom tre kategorier. Slutet på oktober och början av november är ju också ett väldigt bra fönster under bokåret, innan julhandeln drar igång, säger Förläggareföreningens ordförande Eva Gedin.

Men hur mycket bokhandeln väljer att skylta upp med de Augustnominerade titlarna skiljer sig åt.
   Exempelvis Ugglan uppmanar sina medlemmar att lyfta fram de nominerade titlarna, även om varje butik inte behöver ha alla.
   Akademibokhandeln å andra sidan väljer att inte göra en centralstyrd kampanj.
   När SvB besöker fem av kedjans butiker i Stockholm, Uppsala och Norrköping har endast en butik tydlig skyltning av de nominerade böckerna. I de övriga finns som mest en markering vid de aktuella titlarna i hyllorna.

Patrik Övreby är kategorichef på Akademibokhandeln.
    – Vi har gjort en bedömning utifrån efterfrågan. Vi plockar upp de titlar vi ser att vi kommer att ha en efterfrågan på, säger han.
   För butiker som vill exponera böckerna mer tillhandahåller kedjan skyltningsmaterial. Tolv av de nominerade titlarna köps in till kedjans alla butiker. Men bara de fyra största butikerna har samtliga 18 böcker inne. Fyra titlar fick en högre klassning i kedjans sortiment efter nomineringen, vilket innebär att de köps in till fler butiker. För två titlar, Lena Ollmarks Den förskräckliga historien om Lilla Hon och Elin Nilssons Anrop från inre rymden, innebar det att de köptes in till samtliga butiker.
   Eva Gedin är kritisk.
    – Jag är både lite förvånad och bekymrad över att det inte frontas mer, och görs mer aktiviteter. Det borde vara en självklarhet, säger hon.
   Hon får stöd av Bokhandlareföreningens ordförande Mats Ahlström:
   – Min uppfattning är att bokhandeln, även om kommersiella villkor råder, ska ta in de nominerade titlarna och presentera dem för kunderna.

Patrik Övreby anser att Akademibokhandeln ändå uppmärksammar nomineringarna.
    – Vi har de flesta titlar i våra butiker, vi har skickat ut två e-brev till våra hundratusentals kunder, och har information på vår hemsida. Och man kan alltid beställa dem i butik och köpa dem i vår näthandel. 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.