Tillbaka

Bokus räddade försäljningen

2017-02-14
av Kalle Laxgård

Akademibokhandeln ökade sin vinst med nära 20 procent under 2016.

Men det var bara dotterbolaget Bokus som ökade försäljningsmässigt.

Ett av Akademibokhandelns mål inför 2016 var lönsamhetsförbättringar.

På den punkten har företaget lyckats.

Akademibokhandelns vinst under 2016 landade på 125 miljoner kronor, en ökning med nära 20 procent.

– Det var ett riktigt bra år. Vi både förbättrade vårt resultat och befäste att vi lyckats vända företaget men också att vi gjorde många strategiskt viktiga satsningar, säger vd Maria Hamrefors.

En av förklaringarna till vinsten är enligt henne att kedjan lagt ner flera olönsamma butiker.

– Dessutom har vi fortsatt jobba med våra marginaler, särskilt inom logistiken, och med kostnadskontroll, säger Maria Hamrefors.

Vinsten gäller för Akademibokhandeln och dotterbolaget Bokus. Hur lönsamheten för de fysiska butikerna ser ut vill Maria Hamrefors inte gå in på, men försäljningen minskade med 2,3 procent, eller 30 miljoner kronor, till 1 251 miljoner. Även där anger Maria Hamrefors butiksnedläggningar som en viktig förklaring.

För nätbokhandeln Bokus ökade försäljningen däremot med hela 8,1 procent under året, till 571 miljoner kronor. Det gjorde att företagets sammanlagda omsättning steg med 0,5 procent jämfört med 2015.

Hur viktigt är Bokus för att hela företaget ska växa?

– Bokus är jätteviktigt. Vi är väldigt nöjda med att ha båda verksamheterna och att de harsom har starka positioner. Det är en bra kombination som visar att marknaden vill ha både fysiska butiker och möjlighet att handla på nätet, säger Maria Hamrefors.

Var ligger ert främsta utvecklingsfokus i år?

– Vi har gått från att för några år sedan bara fokusera på kostnadsbesparingar till att nu kunna utveckla verksamheten. Vi kommer att öppna flera nya butiker och utveckla själva butikskonceptet. Utöver det kommer vi även att fortsätta satsa på digitala tjänster för både Akademibokhandeln och Bokus. Vi har en lång lista på åtgärder.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.