Tillbaka

Digital försäljnings-boom i Kina

2018-02-12
av Sanna Svanström
Den digitala marknaden är den som ökar mest när Kinas bokförsäljningsboom fortsätter.
Foto: Ola Kjelbye

Bokförsäljningen i Kina expanderade med nästan 15 procent 2017. För den största ökningen stod den digitala marknaden.

Det totala försäljningsvärdet för böcker i Kina uppgick 2017 till motsvarande cirka 110 miljarder kronor, skriver Bookseller. Det är en ökning med 14,6 procent från 2016, och för den största tillväxten står den digitala handeln – som ökade med 25,8 procent.

Under de senaste åren har flera teknikjättar förutsett utvecklingen och köpt upp läsplattformar med många användare och stora författare. De ska vara särskilt intresserade av de möjligheter som finns för att använda böcker från den digitala marknaden som underlag för filmer, online-shower, spel och serier, skriver Bookseller.

Bästsäljare fick ett större inflytande på den kinesiska marknaden under 2017, då en procent av de bästsäljande titlarna stod för mer än hälften (52 procent) av marknaden. Bland de som sålde mest fanns bland andra Noah Yuval Hararis Sapiens och Homo Deus.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.