Tillbaka

Digitalt lyft för Norstedts

2017-12-01
av Philip Wallin
Norstedts vd Otto Sjöberg ser digital uppgång.
Foto: Ylva Sundgren

De digitala intäkterna för Norstedts förlagsgrupp har ökat med 70 procent i år. Över 16 procent av bolagets totala intäkter kommer numera från digitala kanaler. Den siffran var 10 procent 2016. 

I rena pengar handlar det om ett lyft från 30,7 miljoner kronor till 52,2 miljoner kronor.

– Årets ökning bekräftar den organisatoriska förändring som vi gjorde tidigare i höstas då vi integrerade den digitala avdelningen med övriga verksamheten. Nu måste hela förlagsgruppen vara engagerad i de nya formaten, säger Norstedts vd Otto Sjöberg till SvB.

Samtidigt är det fortsatt fokus på print.

– Vi tror inte på ett antingen-eller-scenario utan att de olika formaten kommer fortsätta att leva parallellt. Därför måste vi ha en organisation som kan hanterar alla format i vår kärnverksamhet, säger Otto Sjöberg.

Företaget menar att bakom den digitala ökningen ligger ett växande intresse för ljudboken, där Storytel vunnit nya prenumeranter. Även förlagets utgivning har ökat, från 38 ljudböcker per år till 95. Noterbart är att man ser en digital ökning av Norstedts skönlitteratur och sakprosa – där var tredje krona (29%) numera kommer från digitala kanaler.

Förutom Storytel vilka fler digitala kanaler kommer vi att få se?

– Vi har dragit ingång vårt eget digitala imprint, Tiden. En utgivningsgren där vi kommer att öka utgivningstakten ytterligare.  

Vad tror du om den digitala framtiden?

– Vi tror på en fortsatt digital ökning. Men man ska komma ihåg att vi inte bara kan sitta tillbakalutade och vänta så kommer ökningen. Vi har varit mycket mer aktiva och har publicerat fler verk digitalt. Och det kommer vi fortsätta med.

Totalt har Norstedts, Massolit och Rabén & Sjögren nu cirka 4 000 titlar i lager. 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.