En skadlig tystnad

Adlibris tog nyligen över Cdon:s bokförsäljning – värd närmare en kvarts miljard kronor. Det fick mig att fundera: Varför är det så tyst?

Publicerad

Varför hörs ingen diskussion om att Bonnierägda Adlibris lägger beslag på ytterligare uppåt 250 miljoner kronor av branschens totala försäljning? Och varför hörs inget om att Bonnierförlagen startat Bookbeat för att skumma grädden av den streamingmarknad för ljudböcker som det tagit Storytel tio år att bygga upp?

Det fanns en tid då Bonnierförlagen alltid diskuterades. Kritiker klagade över marknadsdominans, uppköp av konkurrenter och integration framåt och bakåt i näringskedjan tills Bonniers satt på nästan hela makten.

Från slutet av 1990-talet stod ett antal aggressiva köp av bland andra Adlibris, Pocketgrossisten och Pocketshop i skottgluggen. När röken lagt sig och Konkurrensverket som vanligt godkänt alltihop, arbetade Bonnierförlagen vidare på sin strategi. Kritiken ignorerade och avfärdade man.

Och nu hörs inte ett knyst. Alla viker ner sig. Ändå har Bonniers bara blivit större, starkare och brutalare. Varför är alla tysta?

De usla tider som drabbade branschen är en orsak. Kampen för överlevnad tog kritikernas energi. En annan är pocketförsäljningens kollaps, som ledde till en allians mellan Bonniers och den tidigare motståndargruppen runt Pocketförlaget. En tredje är att kretsen med de kritiska förläggarna inom De oberoende har fallit isär av sig själv.

Dagens Bonniers är också svårare att kritisera. Den öppna aggressiviteten är borta – i stället är det den dolda som härskar. Jag använder starka ord, men jag har inte hittat på dem själv. Och ni får stå ut med att jag inte anger några namn.

Om det förr fanns ett dussin öppna kritiker finns det i dag knappt en enda; Bonniers finns överallt på marknaden och rädslan för att hamna i onåd är för stor. Men i det tysta pratar folk om framför allt två saker:

Pressen på återförsäljarna. Påtryckningarna sker med en marknadsandel som allt mer närmar sig 50 procent. Bonnierförlagen kräver och får de bästa kampanjerna, de bästa villkoren. Det gäller i såväl Akademibokhandeln som i det egna Adlibris och andra kanaler.

Det andra är författarstölderna. Tidigare kritiserade Bonnierfolket ofta Piratförlaget för att plocka russinen ur kakan. Nu köper de själva öppet och ogenerat framgångsrika författarskap som andra byggt upp, och de väntar inte på att författarna eller deras agenter ska söka upp dem. Författare berättar – anonymt förstås – att Bonnierförläggare själva tar kontakt och lockar med goda villkor.

Bullshit, kommer cheferna på Bonnierförlagen att säga om det här. Men folk är rädda – för sin egen skull och för vad som händer med marknaden. 

På sikt kan det skada hela branschen. 

Och tystnaden gör knappast det hela bättre.  

Powered by Labrador CMS