Tillbaka

Kampanj för ljudboken

2017-06-19
av Sara Djurberg

Brittiska branschen sätter ljudboken i fokus. I kampanjen #LoveAudio lanseras under en vecka intervjuer, tävlingar och provlyssningar i sociala medier. 

Bakom initiativet står brittiska förläggarföreningen, The Publishers Association (PA), som fått med sig samtliga av de stora förlagen, skriver Bookseller. Under veckan lanserar förlagen videofilmer där man får inblick i ljudboksproduktion, och ordnar författarintervjuer och poddar på temat.

Bland annat deltar författarna David Mitchell, Peter May, Miranda Hart och Ian Rankin och pratar om ljudböcker.

– Det faktum att en av tio personer i dag lyssnar på ljudböcker vittnar om formatets otroliga flexibilitet, säger Stephen Lotinga, vd för PA till Bookseller.

Ny statistik från UK Books & Consumers Survey visar att 10,3 procent av den brittiska befolkningen mellan 13 och 84 år under 2016 lyssnade eller köpte en ljudbok, alla format inkluderade. Enkäten, baserad på över 100 000 intervjuer på nätet, visade också att antalet personer som köper och lyssnar på ljudböcker ökade med 3 procent mellan 2014 och 2016. Ljudböcker är mest populära bland män mellan 25 och 44 år.

De senaste åren har ljudbokssektorn ökat med ”tvåsiffriga procenttal” årligen, enligt Sarah Shrubb, ordförande i PA:s grupp för ljudboksförlag. Det har fått de brittiska förlagen att öka sina satsningar på formatet.

– Alla dessa faktorer skapar en ny spirande marknad som har vuxit och kommer att fortsätta växa snabbare än någon annan del av den brittiska och amerikanska förlagsbranschen, säger Sarah Shrubb till Bookseller.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.