Tillbaka

Så reagerar branschen på Norstedtsaffären

2016-06-22
av SvB:s redaktion

”Läskigt”. "Jävligt bra”. "Jag måste smälta detta”.

Reaktionerna på nyheten om Storytels köp av Norstedts är många i branschen.

Nyheten om att ljudbokstjänsten Storytel köper Norstedts förlagsgrupp har spridits flitigt i såväl traditionella som sociala medier.

I bokbranschen är reaktionerna många.

Dels förekommer det känslor:

– Jag ömmar otroligt mycket för Norstedts, jag måste nog smälta det här över midsommarhelgen. Men det var inte så att jag tänkte ”fy vad dåligt” eller ”åh vad bra det”. De har ju varit till salu så länge, säger Ann-Marie Skarp, vd för Piratförlaget och tidigare anställd på Norstedts under tre decennier.

Dels gäller det köpeskillingen. 152 miljoner kronor för landets näst största förlag.

– Det var inte mycket, säger Svante Weyler på Weyler förlag och förlagschef på Norstedts åren 1994-2005, till SvB.

Men framför allt står köparen, Storytel, i fokus för diskussionen.

– Storytel finns på börsen och i och med detta blir Norstedts det första svenska litterära förlaget som blir noterat. För ett allmänutgivande förlag är det naturligtvis komplicerat. Skälet att de inte funnits där förut är att de inte kan tjäna så mycket pengar som börsen kräver, säger Svante Weyler.

Richard Herold, förlagschef för allmänlitteratur på Natur & Kultur, skriver i ett inlägg på Facebook att förvärvet kan öppna marknaden för förlag med alternativ utgivning.

”Nu har vi verkligen två jättar i branschen som till stor del kommer att driva på åt samma håll: de kommersiella böckerna som funkar i alla format […]”.

Pelle Andersson, vd för Ordfront, är inne på samma spår.

– Detta gör också att det kommer bli stenhård konkurrens om underhållningslitteraturen, vilket lämnar utrymme för oss andra som sysslar med annat.

Men trots det vill han flagga för att maktkoncentrationen i branschen ökar ännu ett snäpp.

– Det är läskigt att det blir två giganter på marknaden. Bonniers förstås och Storytel som redan tidigare praktiskt taget hade monopol på streamingmarknaden. Det blir förstås helt snedvriden konkurrens, säger Pelle Andersson.

Bonnierförlagens vd Håkan Rudels tycker att affären på ett sätt är bra.

– Helt ärligt tycker jag att det är jävligt bra. Det visar att det finns en till (förutom Bonniers, reds anm.) som är beredd att investera hyfsade summor i bokbranschen.

Hur affären – med Norstedts som Bonnierförlagens främsta konkurrent och Storytel som viktig samarbetspartner – kommer att påverka Bonniers, återstår att se, enligt Håkan Rudels.

– Det viktigaste med affären är att den visar så tydligt behovet av förändring: Om du inte hänger med i den digitala utvecklingen så kan detta hända att det nya köper det gamla, att det lilla köper det stora. Och Norstedts har inte hängt med, har inte förändrats som det skulle.

Enligt Eva Swartz Grimaldi, styrelseordförande på Norstedts, var det också positiva reaktioner som mötte representanterna från Storytel, Norstedts och KF i morse, när man informerade personalen på Norstedts om försäljningen.

– Jag har inte frågat alla anställda personligen än, men jag tycker att reaktionen var positiv. För många var det nog en lättnad att det sker innan sommaren. Det är annars sådant man går och tänker på, säger Eva Swartz Grimaldi, styrelseordförande för Norstedts.

Själv har hon blivit tillfrågad, och tackat ja, till att fortsätta på posten. Hon är inte orolig för att förlagets drygt 190-åriga traditioner av litterär produktion ska ruckas.

– Så långt man kan se tror jag att det är jättebra för det traditionella förlaget att få in all digital kunskap. Det är bra personer som leder Storytel. Och att de vill att ledningen ska vara kvar tyder på att de har stor respekt för vad de ha köpt, säger Eva Swartz Grimaldi.

Eva Gedin, förlagschef på Norstedts, är glad över den nya ägaren.

– Det här är en klassisk, modern fusion av det slag som vi såg senast i veckan då Hachettegruppen köpte ett spelbolag. Det är den digitala nya entreprenören och det traditionella, professionella förlaget i en fin konstellation.

Har du några farhågor om en krock mellan det nya entreprenörsbolaget och det gamla förlaget?

– Det blir det säkert och det kan vara nödvändiga krockar. Vi är oerhört medvetna om att vi behöver affärsutveckla på den digitala sidan. Det här ger oss en rejäl skjuts framåt.

 

 

 

 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.