Tillbaka

Storytel nära fördubblar antalet prenumeranter

2016-05-12
av Sara Djurberg
Jonas Tellander, vd Storytel.

Storytel ökade sina streaming-intäkter med 73 procent under första kvartalet i år jämfört med 2015. Totalt sålde företaget strömmande ljudböcker för 83,9 miljoner kronor under perioden.

Storytels delårsrapport för årets första kvartal visar på en fortsatt hög tillväxt.

Försäljningen av strömmande ljudböcker var 83,9 miljoner kronor under perioden, varav utlandsförsäljningen stod för cirka 16 miljoner kronor. Förra året var försäljningen 48,6 miljoner kronor under samma period.

Att förlagen blivit bättre på att producera ljudbokstitlar bidrar till den positiva trenden, enligt vd Jonas Tellander.

– Det är glädjande att se att antalet nya titlar har ökat från runt 300 för några år sedan till cirka 1 000 i år, säger han.

Hela Storytel, inklusive förlagsverksamheten i Massolit, omsatte under första kvartalet 99 miljoner kronor (jämfört med 46 miljoner 2015). 

Rörelseresultatet ökade till 6,7 miljoner kronor från fjolårets 1 miljon kronor. 

Målet för 2016 är enligt vd Jonas Tellander att fortsätta växa på den svenska marknaden och att fördubbla utlandsförsäljningen.

Enligt rapporten planerar Storytel att gå in på ”betydligt fler marknader” än vad man finns på i dag. Företaget kommer i så fall möta större konkurrens än tidigare då Bonniers nya prenumerationstjänst Bookbeat också expanderar internationellt. Båda tjänsterna har nyligen startat i Finland och Bookbeat planerar även att lansera i Storbritannien.

– Det är bra att vi får konkurrens. Det gör också att fler innehållsproducenter satsar på ljudböcker. Vi vet att vi har förmåga att skapa nöjda kunder så vi har bra möjligheter att vinna på varje marknad vi går in i, säger Jonas Tellander.

Storytel hade under årets första tre månader i snitt 220 000 abonnenter, vilket innebär nästan en fördubbling jämfört med samma tid 2015 då antalet var 121 600. Antalet prenumeranter ökade med 17 500 under kvartalet, varav 12 800 i Sverige.

 

 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.