Tillbaka

Strömmade böcker bakom ökad försäljning

2017-02-14
av Kalle Laxgård

Bokförsäljningen i Sverige ökade i fjol – tack vare de digitala prenumerationstjänsterna. Det visar branschföreningarnas statistik över 2016.

Samtidigt tog den fysiska bokhandeln en rejäl smäll.

Under dagen offentliggörs Bokhandlare- och Förläggareföreningens gemensamma rapport över fjolårets bokförsäljning, Boken 2017. Den stora nyheten är de digitala prenumerationstjänsterna. För första gången sedan statistiksamarbetet lanserades för tre år sedan finns dessa med när siffrorna presenteras.

Sammanlagt ökade försäljningen i fjol med 62 miljoner kronor, motsvarande 1,6 procent. Lyfter man ur prenumerationstjänsterna ur statistiken backar omsättningen istället med 2 procent mot 2015.

– Det är uppenbart att prenumerationstjänsterna har vuxit väldigt mycket. Samtidigt är de fortfarande en mindre del av marknaden, sett till helhetsbilden, säger Erik Wikberg, författare till rapporten och doktorand på Handelshögskolan i Stockholm.

Totalt omsatte prenumerationstjänsterna Storytel, Bookbeat och Nextory drygt 353 miljoner kronor i Sverige under 2016. En ökning med 134 miljoner, eller 61 procent, mot 2015.

När det kommer till försäljningen av fysiska böcker minskade den, både sett till pengar och antal böcker. Hårdast blev slaget mot den fysiska bokhandeln. Sammanlagt minskade försäljningen med 4,9 procent.

– Det är bekymrande. För det är rätt mycket, säger Mats Ahlström, ordförande för Bokhandlareföreningen.

Själv ser han två anledningar som, enligt honom, förklarar omkring hälften av tappet. Den första är fjolårets vinnare av Augustpriset och Nobelpriset, som inte alls nådde upp i de framgångar som vinnarna från 2015. Den andra är de få lediga dagarna innan jul som gjorde att allt fler svenskar gjorde sina inköp på nätet.

– Det gäller inte bara fysisk bokhandel men det är bekymrande. Jag tror att vi framöver måste vänja oss vid att julhandeln i den fysiska bokhandeln inte kommer att vara så stark som den har varit, säger Mats Ahlström.

Enligt rapporten visade hela branschen en svag avslutning på året, med minskningar på 9,8 procent och 7,2 procent i november respektive december. I de siffrorna räknas även kategorierna nätbokhandel/bokklubbar och dagligvaruhandeln in. Sett över hela året ökade den förstnämnde med 0,9 procent och den senare minskade med 5,6.

Bland glädjeämnena i rapporten finns att barn- och ungdomsböckerna fortsätter att utvecklas starkt. Efter flera år av kraftigt ökande försäljning landade årets ökning på 2,9 procent.

– Eftersom barn- och ungdomsböckerna ökat så mycket skulle det ligga på en hög nivå även om de bara skulle ligga still. Men förhoppningsvis kommer de att fortsätta öka, säger Erik Wikberg.

Rapporten bygger på information som beräknas täcka omkring två tredjedelar av bokförsäljningen i branschen.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.