Tillbaka

Susanna Romanus lämnar Norstedts

2017-02-13
av Niklas Strömberg

Norstedts publicistiska chef Susanna Romanus rekryteras för att bygga upp ”en ny utgivningslinje” inom Bonnierförlagen.

Exakt vad den nya tjänsten innebär är Susanna Romanus tystlåten om, men enligt ett pressmeddelande från Bonnierförlagen ska hon arbeta som förläggare för en ny utgivningslinje.

– Jag får inte säga något mer nu, men det är en oemotståndlig möjlighet för mig. Jag ser fram emot att få vara med och starta något nytt och utvecklas själv på det sättet. Det är för spännande för att tacka nej, säger Susanna Romanus till SvB.

Vilken typ av litteratur handlar det om?

– Jag kan inte säga det, men jag lovar att återkomma under våren.

Susanna Romanus inledde sin yrkesbana som anställd på Bonniers men har arbetat på Norstedts i 14 år, först som informations- och marknadschef och nu senast som publicistisk chef. Enligt henne var  det Bonniers som hörde av sig med erbjudandet om ett nytt jobb.

Hur känns det att lämna Norstedts?

– Det är blandade känslor. Det har varit fantastiska år. Både med kollegor och författare som jag kommer att sakna jättemycket. Det är mycket att lämna bakom sig, det ska jag erkänna.

Norstedts har genomgått flera förändringar under den sista tiden, inte minst i och med Storytel som ny ägare. Hänger ditt beslut att lämna ihop med det?

– Nej, det kan jag inte säga. Det har med mig att göra.

Susanna Romanus tillträder sin nya tjänst i början av april.

Känns det som att du kommer hem igen?

– Nej, det är 17 år sedan jag slutade på Bonniers. Jag tror att företaget har utvecklats enormt mycket sen jag var där. Men jag ser fram emot att börja.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.