Nytt ljud i skällan

Tove Leffler om ljudböcker och budgivningar kring böcker.

Publicerad

När den här tidningen går till tryck har siffrorna över förra årets försäljning, som presenteras av Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen, inte hunnit komma ännu. Men i det här numret skriver vi om något som de siffrorna inte visar, nämligen hur stor den strömmande ljudboken blivit. 

Enligt flera förläggare som SvB pratat med börjar försäljningen närma sig 10 procent, vilket ger viktigt klirr i kassan. Det är synd att detta inte syns i den officiella statistiken.

Nu kommer dessutom en del nya aktörer på streaming-marknaden, och det välkomnas. Storytel har gjort ett fantastiskt jobb, men att en spelare blir så dominant som de är i dag är aldrig sunt.

I fokuset i det här numret kan du läsa om hur förhandlingarna kring författares förskott håller på att förändras. 

Förra våren började jag prata med en förläggare på en bjudning. Hen berättade om den galna budgivning som skett kring Alex & Sigges kommande bok, som bara var ”några meningar på ett A4-papper” när kontraktet skrevs. 

I samma veva bubblade det mycket om att Alex Schulmans fru Amanda och hennes syster Hannah Widell fått ännu mer för en treboksdeal. 

Enligt de branschpersoner som vår reporter Lars Schmidt talat med är det i dag allt fler författare som lockar till stora budgivningar.

När Jonas Hassen Khemiri skulle ge ut sin Augustprisade roman Allt jag inte minns var det inte alls säkert att det skulle bli Albert Bonniers förlag. I stället fick flera förlag vara med och buda. Prislappen för förskottet ska inte ha varit blygsam. 

Joakim Hansson, vd på Nordin Agency, säger i reportaget att förskotten är ett sätt att ”jämna ut olikheterna mellan den som tjänar mest, oftast förlaget, och den som tjänar minst, författaren”. 

Det är en fin tanke och naturligtvis ska författare tjäna pengar. Men det verkar inte direkt vara de fattiga och hårt slitande författarna som får de stora förskotten. Snarare verkar principen ”mycket ska ha mer” råda. 

De som redan är framgångsrika kan få ännu högre förskott och de som inte sålt mycket tidigare får i värsta fall inget förskott alls. Således satsas det heller inte lika mycket på marknadsföring, och försäljningen blir därefter. 

Självklart ska författare ha betalt, men om det gör att vi bara kommer att få se böcker skrivna av människor som vet hur man putsar sitt varumärke, känns det som en mycket tråkig utveckling.  

Powered by Labrador CMS