Tillbaka
2017-05-12

I läsandets tjänst

NÖRDEN: Skrivarutbildningen på Biskops-Arnö lär inte eleverna att bli skribenter – den lär dem att bli läsare. Och därigenom finna sitt skrivande. Det menar den kursansvariga, Ida Linde.

Av: Moa Kärnstrand
"Det är underbart när elever ger ut böcker. Men jag tänker att vi också utbildar människor som rör sig på andra ställen."
2017-05-12

Starkt år för nätet

FOKUS: Den samlade försäljningen i handeln steg med 200 miljoner kronor i fjol – en ökning som Adlibris och  Bokus ensamma stod bakom. Samtidigt var de fysiska boklådorna mer lönsamma än på mycket länge.

[research Mats Ahlström]

Av: Kalle Laxgård
"Vi befinner oss nu i vad som kan liknas vid en andra fas av näthandelsutveckling."
2017-05-12

Tror på e-boken

PÅ PLATS: Prenumerationstjänsten Nextory siktar på att få svenskarna att läsa e-böcker på bred front. Något som hittills har visat sig vara svårt. Men med fler titlar i tjänsten och kapitalstarka investerare bakom sig är vd Shadi Bitar övertygad om att det kommer att gå.

Av: Sara Djurberg
"För att kunna förändra människors beteende måste man jobba med det. Vi var de enda som gjorde det förra året, och det räcker inte för att dra igång en marknad."
2017-04-28

Låter inte förlagen styra

NÖRDEN: Att hitta sponsorer till en podd om böcker är inte svårt. Det säger Karin Jihde som tillsammans med Jeanette »Peppe« Öhman gör bokpodden Mellan raderna. Duon väljer dock bort böcker som de inte är intresserade av.

Av: Tove Leffler
2017-04-28

När tar festen slut?

FOKUS: Barnboksutgivningen har fördubblats sedan millennieskiftet. Men volymerna minskar och 2016 saktade även försäljningsökningen in. En till synes överhettad barnboksmarknad väcker nu oro. Blåser branschen en barnboksbubbla?

Av: Moa Kärnstrand
"Av de 20 största förlagen har alla utom ett ökat sin utgivning under 2016, enligt våra siffror."
2017-04-28

Satsar allt på få titlar

PÅ PLATS: Bookmark har vuxit stadigt sedan starten för fem år sedan. Bakom framgångarna står en snabbspringande förlagschef och en branschräv.

Av: Sara Djurberg
"Vi spenderar väldigt lite på traditionell annonsering."
2017-04-13

Effekten av Trump

PÅ PLATS: Thomas Henley är inget fan av Donald Trump. Men att den amerikanska presidenten ökat försäljningen av aktuella faktaböcker från USA gillar han. Thomas Henley är nämligen butikschef på The English Bookshop i Stockholm.

Av: Sara Djurberg
2017-04-13

"Ängslighet är ett recept för undergång"

FOKUS: Johan Kleberg har varit vd för Adlibris i snart tre år. Under den tiden har han blivit känd i branschen för att utmana konventioner och för sin vilja att ta diskussioner. I år kommer han att sticka ut hakan ännu mer.

Av: Kalle Laxgård
2017-04-13

Det lila folket

PÅ PLATS: Pocketshops lila inredning känns igen oavsett om du är i Stockholm, Hamburg eller London. Men alla marknader är lokala och mycket kan gå fel när man ska öppna en ny butik i ett nytt land.

Av: Tove Leffler
2017-03-31

Håller sig i bubblan

NÖRDEN: Sedan nyutgivningen av Tintin är Björn Wahlberg en av landets mest uppmärksammade serieöversättare. Men det har krävts mer än påhittade skällsord som »malliga mollusker« för att ta honom dit.

Av: Kalle Laxgård
2017-03-31

Tufft uppdrag

FOKUS: Akademibokhandeln lyckades vända storförlust till vinst. Nu väntar en lika stor utmaning – att behålla lönsamheten i kedjan. Med färre kunder i butikerna och ett priskrig med nätbokhandeln runt hörnet blir det en svår uppgift för vd Maria Hamrefors.

Av: Sara Djurberg
"Jag tror att det är farligt att sitta i innerstaden i Stockholm och tro att folk inte är priskänsliga. Folk är mycket mer priskänsliga ute i landet."
2017-03-31

Bjuder hem sitt nätverk

PÅ PLATS: Vild och Lyckan, kärleken och meningen med livet har blivit bästsäljare och inspirerat till livsförändring. Yourlife Books vill ge genren en svensk hemvist. Bland annat genom att bjuda influencers på hemmamingel med boksamtal.

Av: Moa Kärnstrand
"Böckerna ska kunna bidra med olika förhållningssätt som gör att man kan se lite ljusare på saker och ting."
2017-03-24

Dubbeldeckarna

De har redan skrämt upp föräldrarna. Men de nöjer sig inte där. Allt fler framgångsrika svenska deckarförfattare skriver nu också för barn och unga.

Av: Jenny Damberg
"Hela arbetet med en redan känd författare har fördelar. Det är lättare i kontakten med återförsäljarna och förlagen, de vet hur de kan få ut det på marknaden. Det är som när du går in på Ica. Vilken mjölk väljer du? Arlas eller en no name-produkt? De flesta tar något man känner igen."
2017-03-24

En egen väg

Egenutgivningen ökar och under de senaste åren har Sverige fått sina första riktiga fixstjärnor. Svensk Bokhandel har djupdykt i en historia fylld av miljonvinster, internationella storsatsningar och utbrändhet.

Av: Kalle Laxgård
"Den personliga kontakten med läsarna har varit avgörande för framgången."
2017-03-17

»Man blir bokmorska«

NÖRDEN: I takt med att egenutgivningen ökar har också efterfrågan på lektörernas tjänster blivit större. Men det är en yrkesgrupp som ofta verkar i det dolda. Det säger Ann Ljungberg, som jobbat som lektör i 13 år.

Av: Carina Jönsson
2017-03-17

Bygger långsiktigt

FOKUS: På lite mer än tio år har Natur & Kultur blivit ett av landets mest hajpade förlag. En resa som de senaste åren letts av förlagschef Richard Herold. Men när det gäller utgivningen kämpar man fortfarande för att bli lönsam.

Av: Lars Schmidt
"Jag ger ut böcker som jag själv gillar."