Returer, returer, returer

Det finns få saker som är så omdebatterade i branschen som returrätten. »Det kan jag prata i oändlighet om«, var det vanligaste svaret vår reporter Niklas Strömberg fick när han började ringa runt inför reportaget om returer i det här numret.

Publicerad

Det finns få saker som är så omdebatterade i branschen som returrätten. »Det kan jag prata i oändlighet om«, var det vanligaste svaret vår reporter Niklas Strömberg fick när han började ringa runt inför reportaget om returer i det här numret.

Det som kännetecknar de flesta saker som man gräver ner sig i, och i högsta grad returer, är att de inte är så enkla som man först tror.

För folk inom andra delar av detaljhandeln ter sig returrätten helt barock. Har du köpt in får du väl se till att göra dig av med det. Det är väl det som det innebär att vara handlare, att räkna ut hur mycket du tror att du ska sälja och få det att funka?

Men nu är inte bokhandeln som annan detalj­handel. Böcker är inte skjortor, väskor eller surfplattor.

Det här numrets artikel om returerna har fått mig att tänka efter och ändra mig flera gånger. Tycka allt ifrån att returrätten är helt befängd till att den är absolut nödvändig för en levande bokbransch och till och med för hela litteraturens överlevnad här i Sverige. Läs själv på sidan 10!

Annars är höstens följetong i bokbranschen de två grossisterna Pocketställets och Pocketgrossistens stora problem. Vi har tidigare rapporterat om Pocketgrossistens personalminskningar. I skrivande stund är de bara 10 kvar. De var 34 för bara några månader sedan. Pocketstället har ansökt om rekonstruktion, men nu tvivlar många på att det blir något annat än konkurs för Pocketstället (läs mer på sidan 6). Hur det ska gå för Pocketgrossisten återstår att se, men med samma styrka som tidigare kan företaget inte köra på när det tappat Åhléns, som stod för en tredjedel av dess omsättning.

Vad innebär detta för branschen? För många förlag kan det, i alla fall på kort sikt, vara förödande. Många av de stora bästsäljarna har dagligvaruhandeln som en av sina viktigaste kanaler. En författare som Camilla Läckberg säljer endast 16 procent av sina böcker via den fysiska bokhandeln.

Det här behöver inte betyda att böcker kommer att försvinna från dagligvaruhandeln. Ica och Åhléns tar över driften själva, Coop byter leverantör. Risken är ändå stor att böcker kommer att få mindre utrymme framöver och då kommer det att säljas mindre volymer. Kommer man att ha kvar böcker då?

»Rätt vad det är kanske grillkolen vinner«, sa Ann-Marie Skarp i SvB:s rundabordssamtal om förlagens överlevnad i våras. I det här numret konstaterar Fredrik Axegård: »Grillkolen är viktigare.«

Bokhandeln då? Jo, för Sveriges boklådor skulle det naturligtvis kunna innebära ett uppsving. På samma sätt som Borders konkurs i USA gjort att ABA:s medlemmar går bättre för var dag. Men faktum kvarstår, den allmänna bokförsäljningen riskerar att gå ner och det förlorar Sverige i stort på.

Powered by Labrador CMS