Ugglan + JB = sant

Svensk Bokhandels chefredaktör PeKå Englund om samarbeten inför framtidens utmaningar.

Publicerad
Sara Mac Key

Det är nästan precis tio år sedan Svensk Bokhandel skrev om Ugglans intresse av att gå ihop med JB. Fem år senare – i februari 2013 – hade SvB nyheten om att Ugglan ville gå ihop med JB igen. Men JB-gruppens medlemmar sa då nej.

   Nu är emellertid tiden mogen för ett samgående, kan SvB:s Kalle Laxgård avslöja. Tillsammans omsatte de 34 företagen i JB-gruppen och de 48 i Ugglan 434 miljoner (det är ungefär en tredjedel av Akademibokhandelns omsättning på 1,48 miljarder om man räknar in franchise-tagarna).

   Jag tror att det är mer hjärna än hjärta i beslutet att fusionen nu blir av – att förhoppningen är att man som större aktör ska få samordningsfördelar och större rabatter vid inköp. Men det blir intressant att se hur JB- och Ugglanhandlare som identifierar sig starkt med särarten i just sitt varumärke reagerar. (2013 var en invändning att kedjorna förmodligen var alltför olika varandra och att JB-handlarna ville värna sin »totala frihet« när det gällde exempelvis namnen på butikerna.)

Bokhandelsspecialen på sidorna 18–27 visar att både Ugglan och JB minskat i såväl omsättning som vinst under 2017. Den fysiska bokhandeln har det helt enkelt tufft.

Bonnier Books och Bonnierförlagens vd, Håkan Rudels, fick på Nordiska Förläggarrådets möte tidigare i våras frågan om han som ledare för den största aktören tar extra hänsyn till bokhandlarna runt om i Sverige.

Svaret var rakt: Håkan Rudels ser det som sitt ansvar att Bonniers olika förlag ska sälja så mycket böcker som möjligt – och att det är av underordnad betydelse i vilka försäljningskanaler de gör det.

   Så hur mycket Håkan Rudels än i själ och hjärta vurmar för boklådor, så kommer Bonnierförlagen inte att hjälpa till på bekostnad av sin egen affär. Dessutom är det Bonnierägda Adlibris som är den e-handelsaktör som verkligen skiljer ut sig i omsättningsökning under 2017.

Svensk Handel ser för övrigt hur detaljhandeln på nätet växer snabbare än väntat. Organisationens senaste rapport visar att cirka 33 procent i detaljhandeln kan komma att omsättas på nätet 2025. För sällanköpshandel kan det handla om 46 procent. Självklart får det konsekvenser även för bokhandeln, särskilt eftersom Svensk Handel uppskattar att mellan 13 och 25 procent av de fysiska butikerna för sällanköpshandel kan försvinna i Sverige fram till 2025. Det är minst sagt inte bra när andra butiker som drar kunder i närområdet lägger ner. Risken för fortsatt motvind för bokhandeln är stor – särskilt om Amazon etablerar sig här.

   Så det som talar för Ugglan och JB är att just böcker är bland de mest mogna e-handelsmarknaderna i Sverige. Mer än varannan bok säljs redan på nätet och Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson säger till SvB att kurvorna brukar plana ut vid 50–60 procent.

Kan det vara den strimma ljus som behövs i motvinden för Ugglan och JB?

Powered by Labrador CMS