Tillbaka

Vårda ditt innehåll

2017-03-17
av Tove Leffler

Foto: Sara Mac Key

Tove Leffler om Storytel.

Storytel fortsätter sin expansion. För ett par veckor sedan blev det klart att företaget köper danska People’s Press. Summan var 97 miljoner, mycket pengar, men PP är ett välmående förlag, som inte borde tynga finanserna. 

Att Storytel köper ett förlag i Danmark är inte förvånande. Jonas Tellander har ända sedan de var en liten uppstickare med tre anställda jämfört sig med tjänster som Netflix och Spotify. Tjänster som i dag producerar eller äger sitt eget innehåll.

När Storytel släppte sin bokslutskommuniké för 2016 stod det klart att det egna innehållet stod för 40 procent av de ljudböcker som lyssnades på under året. Där ingår då Storytel Original, Norstedts, Rabén & Sjögren och Massolits utgivning med B. Wahlströms barn- och ungdomsböcker. 

I och med förvärvet av People’s Press får man tillgång till en mängd bästsäljande författare, men även smalare litteratur. I Dagens Industri säger Jonas Tellander att det inte är något »självändamål att köpa och äga bokförlag«. Det tror jag inte på. 

I och med köpet av Mofibo förra året etablerade man sig än starkare även på den nederländska marknaden. Där äger man redan ljudboksförlaget Rubinstein Audio, som fungerar på samma sätt som Storyside gör i Sverige. Men jag är tämligen säker på att vi kommer att få se uppköp av ett större nederländskt förlag med en stor katalog inom en snar framtid. På samma sätt är jag övertygad om att förlag i både Finland och Norge står på tur. Nobel Medias vd, Mattias Fyrenius, gissade på Aschehoug, men det kan lika gärna bli Gyldendal eller Vigmostad & Bjørke. Jonas Tellander känner inga begränsningar – han är både förutsägbar och helt oförutsägbar. Men det är också lätt att bli fartblind.

Bara för att ett förlag är välmående i dag, behöver det inte vara det i morgon. Norstedts har tappat en mängd nyckelpersoner sedan Storytel tog över. Framför allt har man tappat förläggare som står bakom stora kommersiella framgångar, som Henrik Lindvall och den publicistiska chefen Susanna Romanus.

Det ryktas även att förläggare på andra förlag raggar både författare och förläggare rätt aggressivt. 

Jag tror att Tellander måste passa sig och vårda sitt innehåll. Det är viktigt att Storytel håller hårt i den kompetens som finns på de förlag man förvärvar. Man får inte tappa fler viktiga namn på Norstedts, för då blir förlaget snart det utpräglade backlistförlag som Lene Juul på Politiken i Danmark redan kallar det. Och enbart en backlistkatalog bygger inget förlag.