Adlibris kalla krig

Adlibris har startat ett kallt krig med priser, rabattkrav och strypning av information. Det skriver Göran Lundin, Ord&visor förlag, som menar att denna nya metod att göra affärer i bokbranschen hör hemma i sandlådan.

Publicerad

Adlibris har startat ett kallt krig med priser, rabattkrav och strypning av information. Det skriver Göran Lundin, Ord&visor förlag, som menar att denna nya metod att göra affärer i bokbranschen hör hemma i sandlådan.

Det började med en artikel i Svensk Bokhandel om att Adlibris hade blivit småförlagens bästa vän. I ett nytt koncept erbjöds de små förlagen, som samtidigt är egna distributörer, att mellanlagra sina böcker hos Adlibris för att leveransen till kunderna skulle gå fortare.

Det lät bra. Jag ringde Adlibris och bad att få avtalsförslaget i min brevlåda. Tyvärr kom mina förhoppningar på skam. Adlibris krävde tjugo procent i provision för sitt mellanlager och att förlagen skulle stå för frakten. I avtalet fanns också ett erbjudande om att använda sig av förlagssidor, knutna till Adlibris, där man bättre kunde marknadsföra sina böcker. Skriftligen motiverade jag, i mycket vänlig ton, varför vi inte hade råd att skriva under.

I en artikel i nästa nummer av Svensk Bokhandel hade tonen skärpts. Nu var det inte fråga om frivillighet längre, småförlagen skulle enligt Adlibris VD Pär Svärdson ”jagas in” och självsäkert uttalade han att samtliga förlag så småningom skulle ansluta sig – när de väl insett sitt eget bästa.

Ord&visor förlag har ända sedan Adlibris startade haft ett mycket gott förhållande till Adlibris. Efterhand har Adlibris blivit vår näst största kund, efter Bibliotekstjänst. Vi har i princip dagliga leveranser och vi har alltid vinnlagt oss om att leverera snabbt. Vi har känt att det funnits en ömsesidig respekt.

Tills nu. För Ord&visor kan inte gå med på Adlibris villkor, det har vi helt  enkelt inte råd med. Deras så kallade konsignationslager löser inga problem för oss, vi har kvar samma kostnader för vårt eget lager och för vår egen distribution. Mera krångel, mera arbete. Men vi blir tjugo procent fattigare på varje bok.

Enligt den representant för Adlibris som så småningom ringde mig och försökte locka in mig, skulle förlagets böcker utestängas från deras nätbokhandel om vi inte gick med. Det trodde Lasse Winkler – i en ledare i tidningen – var ett tomt hot, eftersom Adlibris har avtal som förbinder dem att leverera alla böcker som finns i Bokrondellen till sina kunder.

Kanske har han rätt. Men Adlibris har i stället inlett ett kallt krig mot oss. Man har tagit bort omslagsbilderna på våra böcker från sin databas, samt all information kring böckernas innehåll. Om jag söker hos näthandeln på mig själv, och mina arton böcker, blir resultatet magert. ”Omslagsbilder saknas”, ”ingen information om innehållet.” En information som alltid funnits där tidigare. Samma sak med våra övriga 180 titlar. Dessutom har man kraftigt höjt priserna.

Om det senare har jag ingenting att säga. Det är deras ensak, men att strypa all information kring titlarna och författarna hör hemma på sandlådestadiet. Men så tycker sig den mäktige kunna agera mot den lille. Och vad har vi att sätta emot? Det logiska vore förstås att vi slutade leverera böcker till Adlibris, men det är förmodligen vad de själva vill. Då kan de göra oss till syndabockar.

Vi ska i alla fall informera så många aktörer som möjligt om hur jätten Adlibris agerar. Och fortfarande finns det ju alternativ för bokköparna. Vi har en egen nätbokhandel, och de andra nätboklådorna har inte alls följt Adlibris exempel.

Göran Lundin, bokförläggare, Ord&visor

Powered by Labrador CMS