Adlibris svarar: "Vi vill inte ha något monopol"

När vi på adlibris.com började skissa på en småförlagsmodell i våras var huvudsyftet med det att lösa många av de problem som mindre förlag har idag. I takt med att den traditionella bokhandeln monterar ned sina sortiment av smalare litteratur, titlar från små förlag samt backlist såg vi en möjlighet att växa inom detta område. Med ökad exponering, möjlighet att följa sin försäljning, göra kampanjer och förenkla administrationen kan vi öka försäljningen av de mindre förlagens titlar. Jag förstår självklart att en rabatt måste ge en merförsäljning för att ett litet förlag ska kunna förbli livskraftigt. Modellen som vi fa

Publicerad

När vi på adlibris.com började skissa på en småförlagsmodell i våras var huvudsyftet med det att lösa många av de problem som mindre förlag har idag. I takt med att den traditionella bokhandeln monterar ned sina sortiment av smalare litteratur, titlar från små förlag samt backlist såg vi en möjlighet att växa inom detta område. Med ökad exponering, möjlighet att följa sin försäljning, göra kampanjer och förenkla administrationen kan vi öka försäljningen av de mindre förlagens titlar. Jag förstår självklart att en rabatt måste ge en merförsäljning för att ett litet förlag ska kunna förbli livskraftigt.

Modellen som vi fastnade för innebär att vi lagerför alla förlagets titlar för att på så sätt förkorta leveranstiderna samt att vi lanserar en mängd verktyg för att öka försäljningen. Fraktkostnaderna vill vi att förlaget står för men vi erbjuder dem samtidigt en modell där det aldrig kostar mer än 50 kr per leverans. Då vi inte beställer färre än 10 exemplar per gång (oftast betydligt fler) blir denna kostnad inte stor per bok. Vi har idag närmare 200 mindre förlag som anslutit sig och jag tycker att vi har börjat hitta en modell som är bra. Vi kommer kontinuerligt att förbättra modellen allteftersom vi får in synpunkter på hur vi kan förbättra oss.
Inte heller jag vill att små bokhandlare skall tvingas stänga, men jag tror på konkurrens och jag tror att de som köper böcker uppskattar att vi har fått ned priserna så att fler har råd att köpa böcker. Vi vill inte ha något monopol; jag tror att det vore skadligt för oss. Det finns många bokhandlare runt om i Sverige som är jätteduktiga så det är knappast ett realistiskt scenario.

Rabatterna i bokbranschen – där i princip ingen betalar det så kallade f-priset – är lite märkliga, men det är svårt för oss att i tuff konkurrens med andra aktörer såsom varuhus och kedjor inte kräva liknande villkor, om än lägre. Vi vill inte heller ha några långa betaltider, returrätt mm. En såld bok till oss är en såld bok och inte något som kommer tillbaka efter ett år eller så.

Vi kommer att fortsätta att förhandla om våra villkor och visa de mindre förlagen att våra villkor är skäliga och att det kommer ge dem ökade inkomster. Jag hoppas att Ewa Hellström-Boström på Alpina förlaget vill föra en dialog med oss om hur vi kan öka försäljningen av hennes böcker. Hennes typ av förlag står för den snabbaste ökningen på adlibris.com och jag tror att vi gemensamt kan se till att de mindre förlagen i Sverige kan utvecklas framgångsrikt då deras böcker är otroligt viktiga både för vitaliteten och bredden på bokmarknaden.

Pär Svärdson, vd Adlibris.com

Läs Ewa Hellström-Boströms brev här.

Powered by Labrador CMS