Ständigt denne Petter Stordalen. Alla snackar om honom. Överallt.
Branschdagen på Nalen (fullsatt, fördjupande, inspirerande, dråpliga punchlines – en toppendag, helt enkelt!) var inget undantag.
På scenen skämtades det följdriktigt om att man inte kan förlita sig på att en norsk miljardär ska rädda ekonomin i bokbranschen.
I vimlet i publiken syntes vd:ar, vars förlag enligt uppgift ska stå på norrmannens shoppinglista, nu när 56-åringen visat musklerna i Sverige på ett helt annat sätt än när han fotograferas i en tajt svart t-shirt inför en hotellinvigning:
Stordalens trojanska häst som överraskade Bonniers – och i smyg plockade på sig Karin Linge Nordh, Anders Sjöqvist och Sara Lindegren från Forum – är början på ett krig om bestsellerförfattare.
På det stora hela är det ju bara bra att det kommer in nya pengar i en bransch där just likviditeten är akilleshälen för nya utmanare.
Men man ska ha klart för sig att Stordalen har de riktigt stora pengarna låsta i sin hotellverksamhet och att han går in med miljoner – inte miljarder. Så behöver Bonnierförlagen vara så rädda för att de tappat tre exceptionella nyckelpersoner? Svar: nej.
Men det är nyttigt att jätten åker på en smäll och fascinerande att se Bonnierförlagen spänna musklerna tillbaka, genom att skynda på den planerade sammanslagningen av Forum och Bonnier Fakta.
Jag är glad att vi har vår sajt svb.se så att vi får ut nyheterna snabbt. Till min glädje var vi först i Sverige med Stordalens värvning från Forum – precis som vi var först med det stora avslöjandet om Storytels och Bonniers omdiskuterade avtal. (Redaktionen tycks ha samma tur som Ingemar Stenmark hade i slalombackarna; ju mer initierade reportrarna är och ju mer tid de lägger på undersökande journalistik … desto större tur tycks vi ha.)
Som jag skrev inledningsvis var branschdagen på Nalen fullsatt och det stod 50 personer på väntelistan och det var roligt att vi fick visa livesändningen på sajten. (Sändningen ligger kvar på svb.se.)
Erik Wikberg, ekonomie doktor på Handelshögskolan, presenterade försäljningsstatistiken från 2018 och analyserade den tillsammans med bokhandel och förlag.
På nyhetsplats i detta nummer dyker Lars Schmidt ner i rapporten och fokuserar på snittpriserna på böcker i olika format. Fyra av tio sålda böcker var digitala 2018 – men stod ändå bara för 15 procent av intäkterna.
Det är siffror som branschen måste förhålla sig till noga, nu när regeringen sänker digitalmomsen från 25 till 6 procent den 1 juli (grattis till nyheten DN, vi hakade på er så fort vi bara kunde på svb.se).
Ska Storytel och de andra streamingtjänsterna använda momssänkningen till lägre abonnemangspriser eller för att öka ersättningen till författare och förlag? Eller behåller de pengarna själva? (Det gäller även digital försäljning styckvis i nätbokhandeln.)
Det är årets viktigaste beslut
PeKås lista
På grund av att någon borrat i det golv som är vårt tak har tre låtar gått på repeat i hörlurarna: