Bäste Seniorbokhandlare!
Vi på Bonnierförlagen har i cirka 180 år lagt, och fortsätter att lägga ner tid, pengar och stort engagemang på att ge ut läsupplevelser som berör, utvecklar, överraskar eller underhåller, i de format läsarna önskar.
Det är kanske det viktigaste sättet för oss att ”ta ansvar” för att bidra till utvecklingen av vår gemensamma bransch.
Att koppla Bonnierförlagen till att fysisk bokhandel tappade försäljning sista kvartalet förra året medan internet ökade tycker jag är ett märkligt resonemang. Internets andel av handeln ökar över hela världen och inom alla segment. Inte bara i bokbranschen. Detta kallas utveckling.
Jag ser utvecklingen i branschen som en spegling och anpassning till förändrade konsumentbeteenden, snarare än att det handlar om enskilda format eller aktörer. Vi tror att det i framtiden inte kommer att handla om antingen eller, utan om både och. Utmaningen för alla i denna ekvation är att hitta ett sätt att överleva i denna nya värld. Ska man vara ärlig finns det egentligen bara två stycken som behövs i vår bransch och det är författaren och läsaren. Alla vi andra måste kämpa för att visa att vi behövs och att vi adderar något. Ditt resonemang om att skydda den fysiska boken tror vi inte på, vi tror på litteraturen och berättelsen som sådan. Format och form är inte det som ska skyddas, det ska anpassas utifrån läsarnas behov.
Vi är många på Bonnierförlagen som älskar fysiska böcker, hur de känns, hur de luktar och det härligt taktila som en fin fysisk bok innebär. Och vi gör vårt bästa för att utveckla och främja vårt samarbete och våra relationer till den fysiska bokhandeln, liksom till andra återförsäljare. De senaste tio åren har fysisk bokhandel stått för drygt 30 procent av vår totalförsäljning. Det är fortsatt en viktig kanal för oss. De senaste två åren har vi förbättrat villkoren till fysisk bokhandel trots minskade inköp, vi är också det enda förlagshus med flera fältsäljare som besöker bokhandlare över hela Sverige varje dag.
Det är förresten intressant att du väljer att lyfta fram Adlibris resultatökning 2016, men inte att även Akademibokhandelsgruppen ökade sitt resultat. Och för ordningens skull kanske vi ska nämna att den näst största internetbokhandeln ingår i Akademibokhandelsgruppen.
Till sist, Hans du är varmt välkommen att höra av dig direkt till mig istället för via media. Vi arbetade trots allt ihop i ganska många år.
Bästa
Håkan
Läs Hans Carlssons brev till Håkan Rudels här.