Jag har hört både förlagsmedarbetare och bokhandlare uttrycka oro inför årets julhandel. Hur ska det gå? Okej, det är kanske redan här jag ska braska och säga att det brukar vara nervöst varje år. Och konstigt vore det kanske annars, med tanke på hur stor del av årets handel som sker just nu. Men med det sagt: strukturerna håller på att förändras – på ett större plan – och vi vet inte i dag hur bokhandelslandskapet kommer att se ut framöver. Det finns fog för oro.
SvB skrev redan i våras om den andra näthandelsvågen. För branschen betyder den bland annat en växande konkurrens för den fysiska bokhandeln från nätet när Adlibris och Bokus slipar på utbud och snabbare leveranser för att fortsätta ta marknadsandelar. I år växte sig exempelvis Black Weekend sig ännu starkare, vilket gynnade handeln på nätet mer än den fysiska inför julhandeln.
Jämför man med andra branscher är nätbokhandeln mogen. Många andra branscher står just nu inför den resa som den fysiska bokhandeln påbörjade redan för många år sedan och där Adlibris och Bokus vuxit sig allt starkare och pressat priserna. Men när aktörer utanför bokbranschen satsar allt mer digitalt påverkar det även vår bransch. Handelns utredningsinstitut, HUI, och Svensk Handel spår i rapporten Det stora detaljhandelsskiftet att upp till närmare var fjärde fysisk butik kan vara borta till 2025. Vad det kan komma att innebära för den fysiska bokhandeln framöver skriver SvB:s reporter Kalle Laxgård om här.
Det är lätt att bli stressad över alla framtidsrapporter som kommer. Men. Den fysiska bokhandeln kommer inte att dö. Det är jag helt övertygad om. Däremot kommer vi att se stora förändringar framöver. Jag tror att dagligvaruhandeln – eller delar av den i alla fall – kommer att få det riktigt tufft. Jag tror även att kedjorna kommer att ha färre medlemmar framöver. Alltså att antalet boklådor kommer att bli färre.
Men det kommer att finnas behov av mötesplatsen bokhandeln framöver. Helt klart. En ny rapport från amerikanska Harvard Business School har undersökt hur den oberoende bokhandeln i USA har lyckats växa sig allt starkare, trots konkurrensen från näthandeln och den främsta prispressaren av dem alla – Amazon. Svaret som forskaren Ryan Rafaelli kommit fram till är att det handlar om sortiment, evenemang och lokal prägel.
I en närstående framtid kommer mötesplatsen att stå i centrum; lekland, restauranger, fik och så vidare. Men även bokhandeln, om den är tillräckligt relevant.