Bokförlagen gräver sin egen grav
Ett antal bokhandlare har slagit igen sina butiker och fler funderar i samma banor. Det lönar sig inte att klaga, så de som vill överleva försöker på olika vis att bredda sitt utbud med annat än böcker.
Ett antal bokhandlare har slagit igen sina butiker och fler funderar i samma banor. Det lönar sig inte att klaga, så de som vill överleva försöker på olika vis att bredda sitt utbud med annat än böcker.
Vissa säljer leksaker, vissa har ett café i anslutning till affären och andra säljer choklad; allt för att kunna fortsätta att driva en bokhandel. I en bokhandel skall kunderna få en bra och personlig service av kunnig och glad personal.
Men vad håller på att hända med kulturen och läsandet? Ponera att det i en framtid räcker med ett fåtal boktitlar som säljs i stora varuhus, då är vi på väg åt rätt håll.
Eller vänta nu, om den fysiska bokhandeln som tar in nya författare i sitt sortiment med, i början, små upplagor, inte finns? Var ska bokförlagen då låta nya författare växa till populära storsäljare – som varuhusen billigt köper in stora volymer av?
När en ny bok av en populär författare släpps ligger ofta en röd lapp i boklådan som anger att boken inte får säljas före ett visst datum. Annars kan lanseringen skadas. Vi som arbetar i bokhandeln tittar med viss förfäran på inköpspriset och ryser.
Den röda lappen innebär nästan alltid att Coop och Ica har beställt mängder av böcker och därmed fått rabatter som gör att de kan sälja boken mycket billigt,
ibland även under vårt inköpspris. Det är bara att hänga med; vi sätter priserna så lågt det bara går och slår in boken i ett vackert paket och bjuder på plastkassen.
Service är att kunna söka upp och ta hem den bok kunden önskar; svara på frågor om utgivningsdatum, när boken kan förväntas komma i pocket. Din lokala bokhandel vet oftast svaren. Kommer varuhusen eller internetföretagen att ta över denna roll när bokhandeln stänger? Vad vill kunderna ha? Stort, billigt och enkelriktat står mot stort utbud, kunskap, mångfald och service.
När ska förlagen inse bokhandelns värde och prioritera dem som kan sälja, informera om och ta hem unika böcker? Kanske är det snart för sent, då många bokhandlare redan har slagit igen sina butiker eller funderar på att göra det. Kvar blir ett fåtal i städer med många invånare samt Coop och Ica. Därmed är förlagens död på sikt ett faktum!
Är de stora förlagen villiga att ta en diskussion om den fysiska bokhandelns fortlevnad?
Bo Wennström
Bokhandlare på Skeppsakademin i Kristinehamn