Boklådorna en samhällsfråga

SvB:s chefredaktör Pekå Englund om boklådornas betydelse kontra den bästa affären.

Publicerad
Sara Mac Key

Kalle Laxgård och Sara Mac Key har i 18 månader följt Anders Källgrens övertagande av Drottninggatans bokhandel i Uppsala.

Det är en unik inblick i hur en av Sveriges mest framgångsrika bokhandlare kämpar för att försöka få en tidigare konkursmässig boklåda på fötter.

Läs reportaget här. Älskar du böcker och bokbranschen kommer du att bli engagerad.

Jag kan knappt tänka mig ett liv utan tillgång till en välsorterad bokhandel med kunnig personal.

Jag sopsorterar, pantar burkar, har gjort mig av med en onödig bil och försöker just nu öka antalet måltider utan kött. Jag tänker att det är bra för miljön och bra för mig – även om just jag knappast räddar jordklotet.  

Lite på samma sätt är det med mina besök i bokhandeln. Jag gör mig själv till en liten del av ett större ekosystem som jag tror är bra både för mig och för branschen och samhället i stort.

Men självklart har de stora aktörerna fokus på sin egen affär.

Håkan Rudels, vd:n för Bonnier Books, vill att böckerna från hans förlag säljer så mycket som möjligt. Om de säljs i fysisk handel eller på nätet är av underordnad betydelse.  

Jonas Tellander, vd:n för Storytel, vill att hans prenumerationstjänst fortsätter att växa och följaktligen blir det som genererar mest intäkter till förlagen.

Maria Edsman, vd:n för Akademibokhandeln, är tydlig med att kedjan inte har råd att ha butiker som går med förlust. Boklådan i Gallerian i Västerås läggs ner i september.

Om utvecklingen mot digitalt köpbeteende och prenumerationstjänster fortsätter – och det finns ju absolut ingenting som tyder på motsatsen – kommer kampen för den fysiska bokhandeln att bli ännu tuffare.

Det är dags att lyfta blicken och låta boklådorna bli en samhällsfråga.

Vi ska veta vad vi gör – och vad det innebär – om vi plötsligt får mycket färre fysiska boklådor.

Räcker det med pr och algoritmer och ett klick på nätet för att hitta rätt presentbok till ett barn och väcka läslust hos en ny generation?

Jag tror inte det.

Men samtidigt är det tillgång och efterfrågan som styr. Precis som på alla fria marknader.

Finns det ett riktigt bra pris på boken du verkligen vill ha och den är ett knapptryck bort är det ju inte särskilt ekonomiskt att köpa den på annat sätt.

I USA har nätjätten Amazon påverkat marknaden sedan starten 1994. Och visst har den stora aktören Barnes & Noble tagit stryk och fått lägga ned butiker – men de oberoende boklådorna har ökat markant i antal de senaste åren.

Här i Sverige måste vi dock ställa oss frågan om hur viktiga våra fysiska boklådor är och vilket ansvar vi som samhälle är beredda att ta för att de ska finnas kvar.

Och vad vi kan göra för att unga företagare ska ge boklådor en chans i framtiden.

Powered by Labrador CMS