Boksäljande är en konst

Att tala om böcker är en konst. Och … en god affär.

Publicerad

Att tala om böcker är en konst. Och … en god affär.Olof Lagercrantz har skrivit boken ”Om konsten att skriva och läsa”. Jag vill hävda att konsten att tala om böcker är minst lika viktig. Och lönsam!De flesta i bokbranschen är medvetna om att mycket av vårt arbete handlar om att just tala om böcker. Det är ingen lätt konst, men när vi lyckas så lönar det sig, inte minst ekonomiskt. Det gäller bokförläggare, säljare och bokhandlare. Alla ska vi kunna tala om boken så att det smittar, så att alla vi möter bara måste läsa! Så har jag själv alltid sett på mitt yrke.

När Brombergs grundades för snart 35 år sedan talade alla om kris i bokbranschen. Året var 1975 och de fria priserna hade just börjat gälla. Bokklubbarna sågs som det stora hotet mot bokhandlarna som skulle gå under och aldrig återuppstå. Vi däremot tyckte att den svenska bokvärlden var fylld av möjligheter. (Men så visste vi inte bättre. Vi jämförde med den polska bokbranschen där det varken fanns förlag eller bokhandlare värda namnet, där allt var statligt, tråkigt och förutbestämt.)

Sedan dess har bokmarknaden genomgått många och stora förändringar. Och jag kan inte påminna mig något år då man inte talat om Krisen. Visst har marknaden förändrats och utvecklats. Jag tänker på alla de nya tekniska formaten: ljudböcker, e-böcker, print-on-demand, och flera andra former som vi ännu inte känner till. Jag tänker på alla nya kanaler som boken har fått och kommer att få även fortsättningsvis. Jag är övertygad att vi kommer att läsa på alla tänkbara sätt även i framtiden. Och någon kommer alltid att behövas för att guida oss till rätt bok.

Konsten att tala om boken på ett personligt sätt för en väl definierad kundkrets kommer att bli allt viktigare. Redan nu hörs röster från bland annat den engelska bokmarknaden om att allt fler kunder skriver ut långa listor från Amazon och tar med till favoritbokhandlaren. De behöver helt enkelt få råd om vad de ska välja. Och priset, det behöver inte spela så stor roll. De engelska oberoende boklådorna återfår nu sakta sitt självförtroende. De skapar egna bestsellerlistor som inte sällan består av litterära titlar. Men de oberoende boklådorna som lyckats i den nya tiden är väl medvetna om vad som gäller. Svaret är events, events och åter events. På den lokala nivån. I tätt samarbete med förlagen. Det gäller att se till att något händer i butiken och att man har en idé om vad kundkretsen vill ha. De använder sig av den moderna tekniken för att nå sina kunder och på ett smart och personligt sätt locka dem in i butiken.

Mycket av förnyelsen i bokbranschen i Sverige kan tillskrivas några goda och entusiastiska entreprenörer.

Jag tänker på Akademibokhandeln som en gång kom till tack vare en skara entusiaster som hade en idé om att studenter skulle köpa sina böcker billigt. Det blev ett ramaskri kring den annorlunda bokhandeln som inte alls liknade de traditionella boklådorna. De skapade lust och luft i butikerna, och stora skaror av nya kunder lockades av det nya sättet att exponera och sälja. Snart var det inte bara studenter som trängdes vid kassorna.

Jag tänker också på Pocketshop och ”outsidern” Mathias Engdahl och hans idé om att resenärer ville ha pocketböcker lättillgängligt när de skulle åka tåg eller flyga. Tilltalet som Pocketshop skapade liknade inget annat. Personalen som arbetar i dessa små ”boklustboxar” är så entusiastisk och kunnig att det är praktiskt taget omöjligt att lämna en butik utan tre pocketböcker i näven. Deras sätt att tilltala kunden och rekommendera böcker har visat sig vara en god affär.

Och jag tänker självklart på alla dessa många duktiga och personliga bokhandlare som bland annat skapat NK Bokhandel, Hamrelius eller Hedengrens. Bokhandlare som i decennier lockat en stor kundkrets med sin fantastiska personal och sitt breda sortiment och som visat att det går att sälja böcker, även i gallerior, om man kan sina kunder.

Och så tänker jag på Adlibris som skapades av några inbitna it-nördar som gillade böcker och som förstod att det finns en framtid i att sälja böcker på nätet.

Den nya Krisen då? Nu säger vi att nätbokhandeln kommer att konkurrera ut bokhandeln, eller kanske att den nya tekniken kommer att begrava pappersboken en gång för alla. Man påstår till och med att hela bokbranschen kommer att försvinna. När jag hör sådana dystopier säger jag bara: bokhandeln är död, leve bokhandeln! Nej, kris är inget jag är rädd för. Det enda som skrämmer mig i dag är bristen på begåvade, kreativa, entusiastiska och orädda entreprenörer i återförsäljarledet. Folk som intresserar sig för det unika tilltalet som kundkretsen kräver. Jag är övertygad om att de finns där ute någonstans. Kom igen!

Som förläggare lovar jag att finnas till för alla bokhandlare som vill ha min hjälp, mina råd och mina synpunkter. För inget är större för mig som bokförläggare än konsten att fånga nya läsare eller konsten att nå nya bokköpare.

Att tala om och sälja böcker är en stor konst och något som fyller mitt liv med mening. Och så är det en god affär också.

Dorotea Bromberg, förläggare

Powered by Labrador CMS