När jag skriver det här lider jag från sviterna av formodad covid-19. Men jag är på väg ut på andra sidan, tack och lov.
Det finns inte mycket man kan summera med 2020 utan att nämna detta fasansfulla virus. När covid-19 dök upp sade vi i branschen att: »vilken tur att det kom nu precis efter rean, under en period när det traditionellt är rätt lugnt i bokförsäljningen«. Just nu är vi mitt i det som står för en stor del av årets försäljning och covid-19 är fortfarande mitt ibland oss. Den fysiska bokhandeln har redan tagit mycket stryk under året. Om julhandeln kapsejsar kommer det krävas mycket stöd – både från förlag och främst från statligt håll.
Det vore osmakligt att prata om vinnare under pandemin, men nätbokhandeln och strömningstjänsterna blomstrar. Bokus och Adlibris slog dessutom nyss nya rekord under Black Week. Och än så länge har inte Amazon gjort något vidare avtryck på svenska bokbranschen. Sajten är fortsatt undermålig. Det har inte varit en lyckad Sverige-satsning så här långt för nätjätten.
2020 har också handlat mycket om uppköp och sammanslagningar – både här hemma och utomlands. Förvärv för att växa och kunna konkurrera med andra inhemska och internationella aktörer. En av de senare affärerna – Bonnier Books köp av majoriteten av norska Strawberry – är del av Bonniers nordiska strategi. Den kan du läsa mer om i en intervju med vd Håkan Rudels på sidan 8.
I Danmark förvärvade Gyldendal det svenska ljudboksförlaget Word Audio Publishing International för motsvarande 100 miljoner kronor. Ett sätt att kunna få ut ljudböcker internationellt. Men också att få innehåll till den nya strömningstjänsten Chapter, som Gyldendal är delägare i.
På tal om strömningstjänster har vi i det här numret träffat Nextorys Shadi Bitar i ett stort personporträtt. Det har under hösten ryktats om en sammanslagning av två svenska strömningstjänster (vilket Förlagspodden var först att rapportera). Är Nextory i så fall en av dem? Vi ställer så klart frågan, men svarar Shadi Bitar? Läs mer på sidan 20.
Strömningstjänsterna kommer, om man blickar mot 2021, fortsatt stå i blickfånget. Kommer alla finnas kvar? Hur ska förlagen, de som inte är direkt kopplade till tjänsterna, synas i dem? Och om man inte når ut, vad betyder det för intäkterna? När prenumerationstjänsterna satsar allt mer på eget innehåll, egna exklusiva kontrakt med författare och översätter böcker till ljud till andra marknader, hur påverkar det förlagen? Detta kommer vi att skriva mer om under nästa år.
Och slutligen hoppas jag en sak till 2021: att förlagen inte är så ängsliga för kritik och drar in titlar och pudlar så fort en bok eller författare får kritik (även om den ofta i högsta grad är berättigad). Det är inte en sund utveckling.
Vi ses på pappret igen 2021 och så klart alltid på svb.se!