”Den röda tråden är bristen på stolthet och respekt”
Läser i nya numret av SvB (4/12) om ”debutantpriset”, KF Medias lysande idé att sälja nya bästsäljare för 49 kr, och det faktum att vissa bokhandlare inte anser sig ha tid att hänga med i va...
Läser i nya numret av SvB (4/12) om ”debutantpriset”, KF Medias lysande idé att sälja nya bästsäljare för 49 kr, och det faktum att vissa bokhandlare inte anser sig ha tid att hänga med i vad som recenseras på morgon-primetime i Svt, en av de viktigaste kanalerna för marknadsföring av böcker.
Allt detta gör mig både ledsen och jävligt förbannad. Den röda tråden i det hela tycker jag är just bristen på stolthet och respekt för det vi alla sysslar med, nämligen böcker.
Att försöka öka sin försäljning med hjälp av ett hitte-på-pris tyder på många saker, men framförallt på ett väldigt skevt synsätt när det kommer till boken och författarskapet, samt en enorm urholkning av det värde som ett riktigt litterärt pris har. För att inte tala om den djupa trovärdighetskris det innebär för båda parter i synnerhet, och branschen i allmänhet.
Fler än en gång har vi (liten, oberoende bokhandel) åkt till olika dagligvarubutiker för att köpa böcker som:
a) inte finns för oss att beställa via Bokrondellen/FSYS eftersom de är slut (slut betyder ofta att det ligger 500 ex på närmsta Ica) eller
b) är billigare att köpa på det sättet än via Bokrondellen/FSYS.
Det är givetvis helt åt helsicke, men det har blivit så vanligt de senaste åren att vi endast reagerar med ett avmätt: ”jaha, jasså, XX säljs på ICA för vårt F-pris, gud så trist”. Och försökt (och för det mesta lyckats) sälja samma bok för dubbla priset i vår egen butik.
Men att se nästan nya böcker (Leif GW Persson och Jan Guillou och Leila Lindholm) säljas för löjliga priser, det klarar jag inte utan att, som sagt, bli jävligt förbannad. Nej, förlagen kan inte styra vilka priser deras böcker säljs för (ständigt detta försvar) men de kan väl styra vilka priser som de KÖPS IN för? Det är väl inte så att någon eller något TVINGAR dem att sälja Gustavs grabb för säg 59 kronor styck? Det faktum att de ändå väljer att göra det anser jag vara en brist på stolthet och respekt, för boken och för branschen.
”Jodåsåatt, den här inbundna boken, den hyllade biografin av den respekterade författaren som kom ut första gången med buller och bång för bara fem månader sedan, den slumpar vi nu bort, så den kan störtas på en pall och säljas för mindre än vad en pocketbok kostar.”
Visa mig en annan bransch som beter sig på det viset, som devalverar sina egna varor nästan i samma ögonblick som de lanseras, som med självklarhet säger att ”exakt samma vara ska gå att köpa på helt olika ställen till helt olika priser”, som väljer att sälja sina varor varsomhelst, till vilket pris som helst. Jag kan ha fel, men jag kan inte komma på en enda sådan bransch förutom bokbranschen.
I Bjäre Bokhandel, precis som i många andra butiker, jobbar vi med stor lust och glädje, för vår egen butik och dess existens, men vi jobbar också för att branschen ska växa och frodas och utvecklas. Vi är stolta över att vara en del i det större sammanhang där förlag och boklådor och till och med nätbokhandeln ingår. Vi är inte framstegsfientliga, inte rädda för nya (e-)format, inte förändringsobenägna, men vi vill kunna vara stolta över det vi säljer och bli respekterade för det vi håller på med. Vi tycker att alla andra som jobbar i den här branschen också ska vara det.
Kanske blir inte den galna prissättningen de fysiska boklådornas död, men bristen på yrkesstolthet och bristen på respekt för boken kanske kommer att bli bokhandelns död.
I texten om Svante Weyler står det ”När vi (Weyler förlag) frågar om de (bokhandlarna) såg Yukiko Duke i Gomorron Sverige kan vi mötas av svaret: Tror du jag har tid att titta på Yukiko Duke?”. Det sammanfattar så väldigt väl den syn som många fortfarande har på tv, radio och sociala medier; det är nåt man gör för nöjes skull om man nu till äventyrs skulle få nån timme över i veckan. För att överhuvudtaget överleva som bokhandel i framtiden måste vi vara extremt pålästa, både på djupet och på bredden och då krävs det att man hänger med i debatter, recensioner, artiklar och tv- eller radioprogram.
Vi måste synas i olika sammanhang utanför vår bokhandel. Till exempel i bloggar, på hemsidor, på Facebook och Twitter och även i andra sociala medier. Detta samtidigt som vi måste behålla vår personliga charm, värna och jobba för det fysiska mötet i butiken, odla relationen med kunden och få kunderna att bli beroende av oss. Vi måste alltså vara både extremt analoga och väldigt digitala på samma gång, men det ena utesluter inte det andra, utan det är tvärtom förutsättningar för varandra.
En bra start på detta är att veta vilken bok som fått en femma i morgonsoffan, det är varken en särskilt djup eller bred kunskap, men en självklarhet för trovärdigheten. Hinner man inte i realtid finns alltid Svt play.
Kajsa Kallio
BJÄRE BOKHANDEL