Det är inte sant
Johan Greiff, vd Elib: På Elib följer vi utvecklingen på den digitala bokmarknaden med stort intresse – både utomlands och i Sverige. I Sverige har en stor del av diskussionen rört försäljning av digitala böcker i fysisk bokhandel.
Johan Greiff, vd Elib: På Elib följer vi utvecklingen på den digitala bokmarknaden med stort intresse – både utomlands och i Sverige. I Sverige har en stor del av diskussionen rört försäljning av digitala böcker i fysisk bokhandel.I förra numret av Svensk Bokhandel tolkar »Landsortsbokhandlare« Boken i Sveriges utredning som att Elib endast vill samarbeta med stora nätboklådor. Eftersom vi hört detta också från andra håll, vill vi understryka att det inte ligger någon sanning i detta påstående.
För det första har Elib drygt 20 återförsäljare, varav de flesta säljer mycket små volymer. Det vi kräver för att försäkra oss om att våra förlagskunders böcker säljs av seriösa aktörer är en garanterad försäljning på motsvarande en halv bok om dagen. Om återförsäljarens marknadsplan inte matchar dessa siffror bör man söka samarbete med andra aktörer eller allvarligt överväga sin digitala satsning, om inte annat så av kostnadsskäl.
För det andra kan vi, och vill vi, leverera till alla typer av aktörer, inklusive fysisk bokhandel. Detta, såväl som vår åsikt att den fysiska bokhandeln har en klar och tydlig roll att spela i den digitala bokvärlden, har vi uttryckt ett flertal gånger; på Svensk Bokhandels branschdag för bokhandeln i fjol, till den ovan nämnda utredningen och dessutom ett flertal gånger i media. Men det är inte vi som ska sätta denna roll eller bygga lösningen för den. Hur och framför allt varför de fysiska boklådorna skall sälja digitala böcker är något de själva måste komma fram till. Därefter kan vi leverera böckerna utan problem.
Avslutningsvis: vi får ofta frågan hur det går för svenska digitala böcker. Vårt svar är att vi i Sverige har ett unikt läge. Vi har konsumenter med stort intresse både för böcker och för digital media, och hög teknikvana – 50 procent av våra fyraåringar använder internet. Och med risk att låta självförhärligande har vi, till skillnad från våra skandinaviska och europeiska grannar, en gemensam distributionsplattform som är öppen för alla intresserade aktörer med lika villkor och minst 95 procent av det svenska digitala utbudet.
Trots detta verkar ingen i branschen vara särskilt intresserad: de stora aktörerna gör pliktskyldiga insatser, några mindre aktörer sticker ut med pigga påhitt men i övrigt händer absolut ingenting.
Sedan 2007 ligger Kindle över hela Amazons förstasida, men i Sverige var det mer än ett år sedan vi såg reklam för digitala böcker förutom på Twitter och Facebook. Och i katalogen »Sommarens böcker« kan vi utläsa att exakt tre digitala böcker är värda att omnämnas.
Den som tror att den svenska marknaden kan nå amerikanska nivåer med sådana marknadsinsatser misstar sig grovt.
Johan Greiff
vd Elib