Det krävs en entreprenör

Carina Jönsson om Sommarens Böcker och egenutgivning.

Publicerad
Sara Mac Key

Möjligheten att som aspirerande författare kunna välja att publicera sin bok på egen hand har funnits länge. Men det är först de senaste åren som egenutgivningen har tagit fart i Sverige. 

Det räcker med att snegla på vilka som toppade försäljningstopplistorna för 2015 för att se att vissa av dem även nått stor framgång. Längst upp på fackbokslistan låg Mats och Susan Billmarks Lär dig leva och i topp på barn- och ungdomslistan Carl-Johan Forssén Ehrlins Kaninen som så gärna ville somna. 

Till den här katalogen har SvB:s reporter Kalle Laxgård och fotograf Sara Mac Key träffat både paret Billmark och den trötta kaninens upphovsperson, men även en annan framgångsrik författare som började som egenutgivare: Emelie Schepp.

Det är än så länge väldigt få författare som lyckas nå ut på en bredare front med sina egenutgivna titlar. Succéförfattarna i vårt reportage har alla en sak gemensamt: De har erfarenhet av och/eller älskar att driva egna företag. De är suveräna på att marknadsföra sig själva. De är entreprenörer.

Den drivkraften är det långt ifrån alla författare – etablerade som oetablerade – som har. Eller kanske ens viljan.

I Svensk Bokhandels systertidning Publishers Weekly läste jag för ett tag sedan om den egenutgivna boken Diary of an Oxygen Thief, skriven av en anonym författare som gav ut den 2006 och lyckades sälja 100 000 exemplar, innan Simon & Schusters imprint, Gallery Books, plockade upp titeln och gav ut den på nytt 2014. Att boken kunde gå från underground-storsäljare till att bli utgiven av ett av världens största förlag, beror enligt författaren själv på en tydligt uttänkt pr-kampanj, vars främsta syfte var att få bokens titel delad på sociala medier.

Till Publishers Weekly säger författaren, som jobbat för en rad reklambyråer, att hen tog till en rad åtgärder för att få folk att googla på bokens namn. Bland annat satte hen upp posters föreställande bokens omslag runt om i New York (bokens omslag föreställer en snögubbe, vars morotsnäsa bytts ut mot en penis). Författaren skapade även en fejkad profil på en dejtingsajt, där hen la upp bilder på »vackra kvinnor«.

»Jag lät folk tro att de kanske skulle få en bättre chans att träffa mig om de hade läst den här boken«, säger författaren till tidningen. Allt för att få människor att skriva in titeln i sina webbläsare.

Boken blev efter en tid en snackis i sociala medier, började sälja och plockades upp av agenten Byrd Leavell på Waxman Leavell och sedermera av Gallery Books.

Säga vad man vill om både boken och den anonyme författarens marknadsföringsknep, men hen visade onekligen vilket engagemang och driv som krävs för att nå ut med sin egen bok!

Powered by Labrador CMS