Din vän i framtiden

SvBs chefredaktör PeKå Englund om vart branschen är på väg.

Publicerad

Ingen har varit där.

Men alla är på väg dit.

Och när vi tror vi är framme är den redan borta och vi börjar leta efter den igen.

Framtiden är sannerligen inte så lätt att få grepp om.

Men resan dit är fantastisk!

Vem hade trott att Bokilur – under nya namnet Storytel – skulle köpa på sig anrika Norstedts och flera andra förlag och tvinga konkurrenterna att kriga på ett slagfält av streamingtjänster?

   Tja, det senare kanske någon som läste nummer 13 av Svensk Bokhandel 2014 möjligtvis kunde gissa sig till. Tidningen är slut till och med i vårt eget arkiv. Inte så konstigt, då den innehöll en bra trendspaning om ljudböckerna i framtiden.

 Här skriver vi om att imprintet Bonnier Impact återupplivas efter att ha legat i träda i flera år. Nu ska förlaget ge ut titlar i ämnen som baseras på människors Google-sökningar. Fascinerande!

Det är verkligen roligt att vara ny på jobbet i den här branschen – och ha förmånen att ha så kunniga kollegor.

Vi på SvB klurar på hur vi ska rusta oss för framtiden. Digital transformation låter ju väldigt fint. Men det är lätt att gå vilse.

   Vi på SvB vill vara en lägereld för branschen. Hos oss ska du kunna stanna till och uppdatera dig om det senaste och få inspiration. Så vi vill helt enkelt finnas där du befinner dig – oavsett om du läser papperstidningen eller surfar in på datorn eller har oss i mobilen.

   Det är så mycket roligare att ta klivet in i framtiden tillsammans med sina kompisar i stället för att rusa dit först och hoppas på att någon dyker upp. Vi ska försöka ha koll på vart du är på väg och hänga på dit. Livet skulle bli tråkigare om vi tappade bort varandra någonstans i cyberspace. Den nya tekniken ska ju göra det lättare för människor att mötas – inte se till att vi slutar umgås.

För det är ju det framtiden handlar om – oss människor.

Det är fascinerande att vi använder artificiell intelligens, skapar geniala algoritmer och analyserar ofattbara mängder information i realtid för att skapa nya affärsområden. Samtidigt som vi inte lyckas med det mest grundläggande: att kvinnor och män har lika lön för lika jobb.

 SvB:s lönelistor visar att kvinnorna i bokbranschen tar in på männen – men fortfarande skiljer det 15 procent.

Det är inte mycket jag är tvärsäker på när det gäller framtiden. (Jag drömde om en Betamax-video, men hade inte råd att köpa en och investerade något år senare i en billig VHS. Ren tur! Men vi kan ju kalla det tajming.) Fast en sak är jag faktiskt övertygad om:

   Det kommer en dag när folk bara skakar på huvudet åt att kvinnor tjänade mindre än män och det finns prisbelönt forskning som visar att jämställda företag lyckas bättre.

Så att kvinnorna tar in på männen gör att framtiden ser ljusare ut för bokbranschen.

Powered by Labrador CMS