E-böcker säljs bäst via den riktiga bokhandeln
Sällan har jag väl ångrat något så mycket som att jag inte tog chansen att uttala mig om den fysiska bokhandelns roll vid e-bokshearingen som Förläggareföreningen arrangerade på ABF-huset för några veckor sedan.
Sällan har jag väl ångrat något så mycket som att jag inte tog chansen att uttala mig om den fysiska bokhandelns roll vid e-bokshearingen som Förläggareföreningen arrangerade på ABF-huset för några veckor sedan.
Ett antal korta, men utmärkta, anföranden av både internationella och svenska röster gav synpunkter på både nuläge och framtid för e-boken.
Mycket energi gick åt till att redogöra för det komplicerade förhållandet mellan förlag och bibliotek och hur en rimlig ersättning till olika aktörer ska kunna uppnås.
Men bokhandeln, den riktiga, behandlades mycket lite, tyvärr.
När jag för 30 år sedan (under Citybokhandelstiden som kanske någon minnesgod läsare kommer ihåg) lanserade idén att med datateknikens hjälp »göra all information i böcker tillgänglig för alla överallt i önskad form via bokhandeln« var jag helt klart ute alldeles för tidigt.
Men nu är vi många lokala bokhandlare över hela Sverige, med god lönsamhet, som upplever att våra kunder förutom att handla hos oss handlar på nätet och även vill köpa e-böcker.
Och, det här är viktigt, våra kunder är med all sannolikhet beredda att betala lite mer för att erhålla tryggheten att handla lokalt av någon de känner och kan få hjälp av i den nya teknikmiljön.
Alltså vill en del av oss erbjuda både internethandel och e-böcker.
Och vi kan göra det med hyfsad marginal, dock kanske inte lika mycket som fysiska böcker (vi har ju lägre lagerkostnad).
Vi får mycket hjälp av förlagen: lång kredit, returmöjlighet, god information etcetera vad gäller fysiska böcker, men mycket lite vad gäller e-böcker.
Vi upplever det som både dyrt och krångligt och önskar mer support och stöd för att erbjuda våra kunder denna service!
Per Ahlqvist
En Annan Bokhandel/Ugglan