En intressant utveckling
Carina Jönsson om Storytels utveckling och årets första nummer.
Att Storytel började som ett start up-företag, som kommer från ett annat håll och tänker på ett annat sätt än bokbranschen traditionellt har gjort, har vi sett prov på vid ett flertal tillfällen. Ett exempel var när prenumerationstjänsten framgångsrikt lanserade eget »ljud först«-innehåll genom Storytel Original förra året. Vid flera tillfällen har vd Jonas Tellander framhållit att han främst har tittat på tjänster för tv och film, så som Netflix och HBO, när han byggt upp Storytel.
Det är sannolikt också dit han sneglat när hans företag nu förhandlat sig till ett års ensamrätt på Harry Potter-seriens backlist i ljudboksformat – och väljer att låsa in dem i prenumerationstjänsten. Något som är vanligt hos exempelvis just Netflix.
I bokbranschen har man av tradition inte arbetat med den här typen av långa inlåsningar. Titlar har i princip släppts till alla återförsäljare samtidigt. Man har gemensamt ansett att det gynnar både förlag, författare och konsument. Att Harry Potter nu, under en lång period, blir exklusiv för Storytel kan ändra de här spelreglerna, vilket såklart kritiseras av konkurrenterna. Läs mer om det på sidan 8.
Man kan såklart se Potter-exklusiviteten som en ganska liten och harmlös företeelse. Storytel fick chansen att kunna erbjuda sina läsare en väldigt populär bokserie och tog den.
Men agerandet visar också på vad som händer när nya aktörer tar sig in på marknaden.
Jag tror inte att inlåsningen är en så stor grej för Storytel. Och jag tror att Jonas Tellander kommer att agera likadant om han får chansen igen. Ser han en god affär för Storytel kommer han att ta den. Och identifierar man sig främst med, och plockar affärsidéer från, tv- och filmtjänster är det här inga konstigheter.
Men för bokbranschen betyder det här att man tvingas ställa sig högre upp på tå. För fortsätter Storytel att låsa in innehåll, tvingas konkurrenterna att omvärdera traditionen.
Jag ställer mig dock tveksam till om samma sak kommer att hända med svenska författarskap. Att utländska aktörer, likt Pottermore, väljer att ge en tjänst i Sverige ensamrätt är inte så märkligt. Får de bara tillräckligt bra ersättning är de nog nöjda. Men det känns osannolikt att stora svenska författare skulle gå med på att deras böcker skulle låsas till en aktör under en längre tid. Det ligger ju i deras intresse att nå ut till så många läsare som möjligt.
Hur som helst blir det spännande att följa hur andra branscher fortsätter att påverka bokvärlden. För det kommer vi med all säkerhet att se mer av.
I det här numret bjuder vi såklart även på annan läsning. Bland annat har vi träffat förlagsanställda som började sin bana i bokhandeln. Vad plockade de med sig för lärdomar?
Dessutom har vi träffat Hatten, förlaget bakom barnens favoriter Babblarna. Förra året sålde böckerna om de sex karaktärerna i 150 000 exemplar.
Välkommen 2017!