För ganska många år sedan var en av arbetsuppgifterna jag hade på nyhetsbyrån jag jobbade på att samla ihop alla skivor som kommit under veckan, kolla upp när de hade releasedatum och välja ut vilka som skulle recenseras. När man närmade sig mars, som var den stora skivsläpparmånaden då, fullkomligt rasade skivorna ut i en hög på golvet när man öppnade dörrarna till skåpet de låg i.
Jag försökte förgäves hitta ett system så att det där arbetet skulle gå lite snabbare och smidigare, men hur jag än googlade efter utgivningslistor så hittade jag ingen hjälp. Det fanns inget system. Det var bara att försöka organisera upp det själv. Eller, vi var egentligen två som skulle ha hand om det där, men den andra personen var »tyvärr väldigt dålig på att organisera saker«, så det
var bara jag.
När jag började arbeta på en annan redaktion strax efter, kom jag för första gången i kontakt med katalogen ni nu håller i era händer. Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var så genialiskt i all sin enkelhet. För där fanns alla böckers utgivningsdatum samlade bakom en och samma pärm.
I dag ser musikbranschen helt annorlunda ut. Det skickas inte ut cd-skivor i drivor till redaktionerna längre. Musik släpps på många olika sätt och i olika former. Så är det för all del till viss del med böcker också. Men vikten av utgivningslistorna består.
Böckerna som listas i den här katalogen blir framför allt ett arbetsredskap. De används av oerhört många bibliotekarier för navigering vid inköp men också som inspiration. De används av bokhandlare för att köpa in böcker och planera events. Och självklart lägger redaktörer och journalister upp planering av recensioner och intervjuer med hjälp av den.
Förra året fick min dotter hem en julklappskatalog från en leksaksbutik. Jag hade inte sett en sådan i fysiskt format sedan jag själv fick dem i brevlådan när jag var liten. Och jag ser henne ringa in saker hon vill ha. Och använda en annan färg till sakerna hon verkligen vill ha.
Jag tänker att utgivningskatalogerna har samma usp. Man vill ringa in, vika hundöron, visa för andra, bläddra fram och tillbaka. Man vill få översikt för att se trender i allt från ämnen och omslag. Men till skillnad från en leksakskatalog är den här katalogen även en tidsparare. Den gör många människors jobb ofantligt mycket enklare. Vi på redaktionen har frågat oss många gånger hur en papperskatalog kan vara så populär fortfarande. Men digitalt och fysiskt format är smidigt på två helt olika sätt. Och när man vill få översikt, snabbt kunna bläddra fram och tillbaka, sätta små post it-lappar vid utgivningar man vill komma ihåg, då är ändå det taktila fortsatt en vinnare. Det kan tyckas märkligt i en värld som är digital, att en papperskatalog kan vara en Bibel. Men den är det. Och inte att förringa: Snygg är den också där den ligger!