Det här numret kantas av guld. Det är för att vi vill stanna upp och komma ihåg att njuta av vilket utropstecken till år förra året var. 2021 var magnifikt för förlagen. Det har vi skrivit om förut, men det blir ändå en annan sak när man samlar ihop hela Förlagssverige, utvärderar och synar sista raden.
För precis som varje år har vi vänt och vridit på bokslut. Vilket förlag var mest lönsamt 2021? Vilka växte mest? Vilka krympte? Hur såg det ut för de stora förlagen, för de mellanstora och för de små? Det som sticker ut i årets special är inte bara att det gick superbra för många, utan också hur få det gick dåligt för. Det i sig är otroligt.
Missa inte att lusläsa Förlagsspecialen på sidan 16 och framåt.
Nu är det inte 2021 längre, utan snart slut på 2022. I skyltfönstren lyser redan adventsljusstakar och i vissa butiker trängs julpynt och pepparkakor. Nästa år kommer vi förmodligen inte ha guld på omslaget av Förlagsspecialen. 2022 kommer inte att vara ett historiskt år. Men inte heller ett katastrofalt. Det kommer att vara bra.
Men det finns ett citat i årets Förlagsspecial som Tukans vd Christian Bang-Mechior säger när han ska beskriva 2022 och det är: ”Vi har seglat med fulla segel rakt in i en lågkonjunktur”. Vi står inför en osäker framtid. Jag har sagt det förut, boken har historiskt stått stark i kriser, det är inte det man drar ner på först. Böcker är inte resor eller skor. Det är underhållning som räcker länge för en överkomlig peng.
Men det som jag är oroad över är den hyreshöjningschock (japp, SvB använder gamla kvällstidningsuttryck här) och kraftigt ökade elkostnader som just nu sätter skräck i många bokhandlare. Vi vet att marginalerna är tajta för bokhandlarna. Och en hyreshöjning med 10 procent kommer att slå hårt mot butiksägare som redan kämpar. Att dessutom få gigantiska elräkningar och ökade personalkostnader kan bli för mycket för många. Jag är rädd att det kommer putta en del bokhandlare över kanten. I det här numret av tidningen har vi gjort en enkät som visar på att det är många bokhandlare som oroar sig för det just nu – sin överlevnad. Läs mer om det på sidan 8.
Andra saker jag funderar över för tillfället är två frågor som det pratas mycket om i branschen just nu. Den första är hur SVT:s granskning av en av våra största agenturer kommer att falla ut?
Den andra är vad som egentligen ligger bakom konflikten mellan Storytel Books och Nextory? Det är helt tydligt att inbromsningen av tillväxt i strömningstjänsterna har stramat upp konkurrenssituationen. Det är hårt läge mellan de stora tjänsterna och Nextory som inte äger eget innehåll är mest sårbara i den ”striden”. Att Storytel Books dessutom säger att de känner ett branschansvar att driva frågan om ersättningar för de mindre förlag som inte kan göra det själva, samtidigt som deras egen ägare driver en strömningstjänst med kritiserad ersättningsmodell, sticker så klart i ögonen på många. En sak är säker, som vanligt är det främst författarna som drabbas när branschen hamnar i konflikt.